ŠKODA techweb > Komentáře k článku: Zprovoznění vozidla po povodni
ŠKODA techweb [homepage]

Komentáře k článku: Zprovoznění vozidla po povodni

RE: RE: RE: čistění motoru bez demontaže
Datum: 31.01.2003, 12:25
Od: mpojmopjm

ses vul


RE: RE: RE: RE: čistění motoru bez demontaže
Datum: 8.10.2002, 7:38
Od: milan

olejový filt se používá nový a pouze na jedno čištění, kontroloval jsem filtry i po značném znečištění motoru a byly stále průtočné, při čištění motoru se kal drži ve spodní části klikové skříně. Olejový filtr rozebírali i ve Škodovce. Ještě poznámku - hnědý kal v motoru není vždy blátíčko, motorový olej kontaminovaný vodou zhnědne, záleží na stupni ujetých kilometrů.


RE: RE: RE: čistění motoru bez demontaže
Datum: 7.10.2002, 19:19
Od: Jiří Čech

To je věc názoru - blátíčko zalepí filtr a olej jde přes pojistku filtru nečištěný dál. Každopádně souhlasím s názorem, že je lepší auto vyhodit a koupit někde v bazaru jiné - o tom jsem se ve svém článku zmínil.


RE: RE: čistění motoru bez demontaže
Datum: 7.10.2002, 13:29
Od: milan

ještě jednou k rozebrání motoru po povodni, motor jako takový lze z hlediska olejového hospodářství rozdělit na dvě základní veličiny "poněkud nestandartní názvosloví" a to čistý a špinavý olejový systém, špinavý systém je vše kde se v bloku motoru nachází motorový olej. čistý olejový systém je vše kudy prochází olej od čerpadla přes filtr dále ... klika, ojnice,kanály.....Čistý olejový systém je velmi náchylný na nečistoty .Po demontáži a montáži motoru jsem viděl výsledky pečlivé práce kdy "šály" byly vydřené jemným kalem a motoru se pořád objevoval jemný písek. Dle mého vyčistit motor mechanicky od písku spotřebuje velké množství čistící látky odmašťovadla neboť nemůže se používat dokola s tím, že si kaly sednou na dno (lze pouze u čistícího stolu s filtrací) nádoby. Do čistého olejového systému se voda a kaly nedostanou a ve špinavém systému nevadí a může se vyčistit. Při rozborce motoru je nebezpečí kontaminace čistého olejového systému a samozřejmě je zde další negativum, rozebraný motor nikdy nesložíte stejným způsobem na desetinu mm a zde potom vzniká větší opotřebení. možností je samozřejmě přebrousit kliku atd....


RE: RE: čistění motoru bez demontaže
Datum: 7.10.2002, 13:09
Od: milan

k otázce ceny produktů mohu uvést ze největší položkou je motorový olej a to dvě výměny v motoru a jedna v převodovce, ceny dle aktuálního stavu na trhu+olejový filtr, v roce 1997 se cena tohoto zprovoznění pohybovala v nákladech a maloobchodní ceně asi na 3500,- kč, doba zprovoznění byla asi 3 hodiny, za tuto dobu lze zprovoznit i více automobilů protože dlouhá doba se počítá na působení produktů. tento postup lze aplikovat na každé vozidlo, záleží na pojištění a současné hodnotě vozidla, když budu mit škodu nebo ladu v hodnotě do 20000kč nenechám si dělat opravu za 10000kč nebo případně cena opravy převyšuje hodnotu věci. Např. známá prodává Š120L vzadu užovka a vpředu M model na papírech za 2000 kč. mámli svého "utopence" na kterého pro nějaké úpravy jsem zvyklý nevyplatí se mi žádná oprava a co je špatné prostě vyměním, toto je postup motoristy, který se pohybuje odněkut někam. jiná situace samozřejmě je vůz, který stojí v garáži "na koberečkách a rodina na vánoce dostane povolenku vstoupit na 5 min." Zde se samozřejmě nejedná o finanční hodnotu věci ale morální a to je krásné co vytváří člověka samotného. Omlovam se trochu jsem odbočil , ale sprej na GO prevodovky jestě nikdo nevynalezl, jak uvádí jiný dotaz. Automobilová chemie slouží k údržbě vozidla a snížení nákladů na provoz v oblasti náhradních dílů. Velmi dobře se dá jezdit s použitím chemie i bez. Pro příklad znám motoristy kteří nikdy nepoužili přípravek na odvodnění nádrže a nikdy neměli problémy se zamrzlým palivem v nádrži. Obracejí se na mne motoristi, kteří mají problém s vodou v palivu i v létě (o zimě ani hovořit nebudu) a natankovat s prominutím "sračku"místo benzínu není velký problém, ale problém to udělá při provozu a toto je situace kdy se zbytečně montuje a rozebírá protože se jedná o chemický problém a nikoliv a vadnou součástku. Dá se popisovat cokoliv, vězte že příspěvek zprovoznění vozidla je jednou z alternativ a byl testován pod dohledem Ing. Musala z AUTO ŠKODA a Ing Horáka z UVMV a bylo doloženo z UVMV že to možné je.


RE: čistění motoru bez demontaže
Datum: 6.10.2002, 20:56
Od: SiMi

A nejaky pripravek na GO prevodovky bez demontaze ve spreji by nebyl? Idealni by bylo, kdyby to stacilo nastrikat zvenku.... :-)))))) ........


Slíbené články
Datum: 6.10.2002, 13:27
Od: Jiří Čech

Vážení, slíbené články najdete na www.nejedly.com/cerny-tomas/skoda/elektrika. Zatím jsou tam tři, z toho dva odborné. Řešil jsem to takhle proto, že Techweb funguje jako zpomalený film (aspoň na můj vkus). Je také možné, že články nedostali, třeba jsem použil špatný postup pro odesílání, ale na to nikdo z provozovatelů nereagoval.


RE: čistění motoru bez demontaže
Datum: 5.10.2002, 19:36
Od: Jiří Čech

A není levnější motor rozebrat? Kolik stojí všechny ty přípravky?


čistění motoru bez demontaže
Datum: 4.10.2002, 10:49
Od: milan

Pracovní postup zprovoznění motoru a převodovky zaplaveného vozidla. Technologie zprovoznění pohonné jednotky motorového vozidla se zabývá činností, která směřuje k vyčištění základních provozních skupin motorového vozidla bez demontáže, které byly zaplaveny vodou. Na pracovní postup je možno použít produkty jiných výrobců. Je třeba znát účinnost a vlastnosti těchto produktů. Palivový systém : Čistič palivového systému : Injektion power 3 č. 46992 Diesel power 3 č. 50392 Dry Fuel – odvodňovač paliva pro benzin i diesel č. 71855 Hledač vody v palivu č. 0100 Čistící látka RCP II : Injektion purge č. 76602 Diesel purge č. 89102 Čistič karburátoru c.c.c. č. 51042 Čistič sání a spalovacího prostoru c.c.c. č. 63845 Olejový systém : Čistič a vyplachovač olejového systému č. 47245 Čistič vahadel ventilů special č. 76845 Speciální omezovač tření č. 47045 Super přísada – Super Charge č. 74945 Aditiv do rychlostní skříně H.P.L.S. č. 59403 Motorový olej polosyntetický 10W 40 Semi syntetik č. 46605 Servisní produkty : Super rast penetrant č. 56479 Čistič brzd a spojkových kotoučů č. 61479 Čistič sání vstřikovacích systémů a karburátoru č. 54179 Motor start spray č. 58055 Základní kontrola vozidla : Zjistit únik kapalin škodlivých pro ekologii a zabráni dalšímu úniku, pozor na únik benzínu a nafty z palivového systému a vznik výparů. Vozidlem pohybovat pouze v nejnutnějších případech na krátkou vzdálenost, vozidlo neodtahovat pouze převážet. V případě tažení vozidla hrozí hrozí poškození brzd, gufer, převodovky atd. Odpojit akumulátor a mimo el. systém vyzkoušet jeho stav a funkčnost. V zásadě je možno říci, že zaplavený akumulátor po provedení kontroly je možno dobýt a opět použít. Je samozřejmé, že zaplavením utrpěla životnost akumulátoru. S motorem v žádném případě nepohybovat, pozor na zařazený rychlostní stupeň. Základní omytí vozu : Vozidlo umýt, odstranit textilní materiály vyčistit a desinfikovat mimo vůz. Elektroinstalaci vyčistíme Super rast penetrantem vyfoukáme stlačeným vzduchem. Tímto ji současně nakonzervujeme. Pro ochranu doporučujeme mazivo VISKOTENA. Díly (např. na motoru), které voda poškozuje vyčistíme Super rast penetrantem, nečistoty odstraníme stlačeným vzduchem a nevystavujeme dalšímu namáčení. Pohonnou jednotku umyjeme po jejím zprovoznění. Pracovní postup na pohonné jednotce Palivová nádrž a palivový systém Hledačem vody v palivové nádrži zjistíme, zda pronikla voda do nádrže, toto je možno provést bez demontáže aplikací hledače vody na drát či gumovou hadičku a vsunutím do nádrže. V případě většího množství vody v nádrži tuto vypustíme – vysajeme dle konstrukce nádrže. Nádrž doplníme benzínem, odvodňovačem paliva a čističem palivového systému dle charakteru motoru. Tyto produkty zajistí vyčistění nádrže. V případě, že nádrž je málo kontaminována vodou je možné pouze aplikovat odvodňovač paliva a čistič palivového systému. Pro řádné vyčištění systému doporučujeme použít Injektion – Diesel power 3. Čištění motoru a převodovky Základní body - vizuelní kontrola (poškození dílů, netěsnosti palivového systému, poškození el. instalace), s motorem v žádném případě neotáčet - ošeření el. instalace Super rast penetrantem a stlačeným vzduchem - demontáž svíček, vstřikovačů z motoru - demontovat filtraci vzduchu a karburátor ze sacího traktu - ze spalovacího prostoru přes otvor pro svíčku vysát vodu, aplikovat do prostoru Super rast penetrant a odvodňovač paliva - z jednotlivých větví sání vysát vodu a rovněž aplikovat Super ras penetrant a odvodňovač paliva - produkty nechat působit - vypustit vodu a olej z motoru a převodovky - vyjmou olejový filtr a namontovat nový Náplň olejového systému motoru: Motorový olej Visco power 10W 40 polosyntetický Speciální omezovač tření Čistič vahadel ventilů special Náplň převodovky : Motorový olej Visco power 10 W 40 polosyntetický Speciální omezovač tření Čistič a vyplachovač olejového systému Čištění sacího traku a spalovacího prostoru Po základním ošetření a naplněním motoru a převodovky motorovým olejem začínáme čištění sacím traktem a spalovacím prostorem, které jsou již ošetřeny produkty wynn´s. - stlačeným vzduchem profukujeme spalovací prostor přes otvor pro svíčku a trakt sání bez pohybu motoru, při této činnosti se uvolňují nečistoty působením aplikovaných produktů wynn´s a spolu vychází prostorem pro svíčku. Tlakem proudícího vzduchu dochází k vyfukování nečistot ze sacího traktu kolem příruby k uchycení karburátoru. Prouděním odvodňovače paliva a super rast penetrantu dochází ke spojení s nečistotami a vodou. Tímto postupem jsou kontaminované součástky (ventily, píst, písní kroužky) uvolňovány a odrezeny současně s konzervací a promazáním. - Po profouknutí opět doplníme odvodňovač paliva a super rast penetrant a po krátké době působení produktů činnost opakujeme. Pro aplikaci produktů doporučujeme použít rozprašovač – hadičku s koncovkou pro rozptýlení směsi na stěny. Tento proces opakujeme asi 3 – 4 krát s tím, že ze spalovacího prostoru a sání vychází bílá mlhovina, která není kontaminována větším množstvím vody a kalů. Touto činností došlo k uvolnění součástek v případě počínající koroze, nakonzervování a promazání zvláště v oblasti válce o pístních kroužků. Po tomto základním čištění opět aplikujeme Super rast penetrant , odvodňovač paliva a dle druhu motoru čistič palivového systému . Po krátkém působení s motorem začínáme pohybovat. Toto provádíme přes zařazený rychlostní stupeň pohybem vozu. V žádném případě s motorem neotáčet prostřednictvím startéru. Při prvním otočení motoru musí být zřejmý plynulý pohyb motoru bez cizích zvuků. V případě, že s motorem není možno plynule otočit, jedná se o mechanickou závadu, kterou tímto postupem není možno odstranit. Pozn.: v některých případech po utopení vozu motorista opětovně protočil motor prostřednictvím startéru a došlo k poškození ojnic tím, že voda ve spalovacím prostoru byla silně stlačena a došlo k mechanickému poškození. Pozor: při pohybu motoru dojde k průniku vody a nečistot do spalovacího prostoru přes otevřený výfukový ventil – s tímto je nutno počítat, objevuje se větší množství nečistot ve spalovacím prostoru. Do spalovacího prostoru přichází i nečistoty přes sací ventil, který při základním čištění byl uzavřen. - při neustálém pohybu motoru a aplikaci třech uvedených produktů profukujeme stlačeným vzduchem sací trakt s tím, že při otevřeném sacím ventilu dochází k profukování větve sání, sacího ventilu a spalovacího prostoru, kdy nečistoty vycházejí ven z motoru otvorem pro svíčku. - tuto činnost provádíme u každého válce až do vyčištění - kontrolu čištění provádíme průběžně. Při pohybu motoru směřujeme proud stlačeného vzduchu do spalovacího prostoru přes otvor pro svíčku , kdy dochází k profukování přes sací ventil do sacího traktu a přírubou k uchycení karburátoru vychází bílá mlhovina, při jejím zbarvení hnědě není čištění ukončeno. Tímto je současně prováděno profukování kolem výfukového ventilu a čištění začátku výfukového traktu. Doba čištění je cca 2 hodiny, při technologických přestávkách působení produktů je možno provádět čištění jiných komponentů, případně několika vozidel současně. Vstřikovací systém: - tento není nutno rozebírat, sejmutím z příruby sacího traktu jej odklopíme, aplikuje odvodňovač paliva a super rast penetrant, profukováním jej ze spodní i horní části vyčistíme od vody a kalů. - Pro důkladné čištění použijeme čistič sání a difuzoru karburátoru Karburátor - karburátor čistíme obdobně jako vstřikovací zařízení a to profukováním difuzoru a tělesa karburátoru - pro úplnou kontrolu je možno demontovat víko karburátoru a stejnou procedurou vyčistit plovákovou komoru, trysky a vzdušníky - v případě, že nehodláme rozebírat karburátor (sejmou víko) je možno provést kontrolu čistoty plovákové komory. Otevřeme škrtící klapku prvního i druhého stupně, stlačený vzduch směřujeme shora do difuzoru. Při tom dochází k rozprášení paliva směrem dolů. Při vizuelním znečištění paliva a známek vody je nutno víko karburátoru sejmout a provést vyčištění. Tuto kontrolu je možno provést v případě že v plovákové komoře je benzin. Provést zkompletování motoru. Doporučujeme použít nové zapalovací svíčky. Takto vyčištěný motor je možno nastartovat, pro lepší start doporučujeme použít motor start spray. Při problémech se startováním je nutno po několika zkouškách vysušit svíčky. Čištění olejového systému motoru a převodovky Vozidlo zvedneme na zvedáku a při běžícím motoru zařadíme rychlostní stupeň. Tímto dochází k čištění olejového systému motoru a převodovky. Motor necháme běžet cca 15 – 20 min., poté do motoru aplikujeme čistič a vyplachovač olejového systému a při nastartovaném motoru provádíme čištění po dobu 15 – 20 min. Motor nezatěžujeme, čištění se provádí v oblasti volnoběžných otáček motoru. Po vyčištění olejových systémů z motoru a převodovky vypustíme olej. U motoru vyměníme olejový filtr za nový, naplníme motorovým olejem Visco power , speciálním omezovačem tření a čističem vahadel ventilů special. Motor necháme běžet asi 20 min. s tím, že jej můžeme zatěžovat do 2/3 výkonu. Při tomto provádíme kontrolu motorových částí, dočistíme sací trakt a difuzor čističem sání a karburátoru. Opět přidáme do motorového oleje čistič a vyplachovač olejového systému a po 15 – 20 min. čištění vypustíme. Po výměně olejového filtru naplníme motorovým olejem Visco power s přidáním Super přísady – Super charge u motoru s ujetým počtem 60 000 km. U nového motoru aplikujeme speciální omezovač tření případně Formule 1 Gold a dle uvážení čistič vahadel ventilů special. U motoru s hydraulickými zdvihátky aplikujeme v každém případě. Takto ošetřený motor můžeme provozovat v běžném provozu s tím, že doporučujeme zkrátit výměnou lhůtu motorového oleje na polovinu. Při další kontrole vozidla doporučujeme provést vyčištění spalovacího prostoru dekarbonizací a to prostřednictvím dekarbonizačního adaptéru A CCC a čističem spalovacího prostoru u karburátorových motorů. U vstřikovacích systémů benzínových motorů provést dekarbonizačním přístrojem wynn´s RCP II. Při čištění dieslových motorů přístroj RCP II používáme od počátku z důvodu přístupnosti spalovacího prostoru při částečně pozměněné technologii. Tento pracovní postup není možno univerzálně použít na všechny motory z důvodu rozdílných technických řešení (tvar sacího traktu,turbo, a pod.). Pracovní postup je možno konzultovat demontáž vstřikovače a profukování sacího traktu včetně spalovacího prostoru čistící produkty je vhodnější aplikovat rozprašovací tryskou např. nástřik dutin aut při použití jiných produktů je možno udělat zkoušku vhodnosti aplikace např. motorový olej. Vlevo: běžný olej semi syntetik s vodou – nelze spojit – způsobil by problém v motoru Střed: použit motorový olej semi syntetik vhodný pro lpg – lépe váže vodu není to ono, ale nezpůsobí zadření Vpravo: stejný olej obohacení o další aditiva jak uvedeno v návodu, změna barvy je způsobena vodou, kterou olej absorboval do sebe,zajistí bezproblémový start a čistění olejového systému motoru i převodovky při testu UVMV se kontroloval motor, jak konstatovali pracovnici UVMV tak čistý motor ještě neviděli i když vstřikovač vypadá hrozně není to žádný problém. Dokonalá těsnost systému zaručí lehkost vyčištění, doporučuji mimo sání , při vyčištění vstřikovače se kontaminuje sání a naopak


Spojka
Datum: 1.10.2002, 23:00
Od: Zabakus

Jen tak mimochodem (i kdyz stejne pozde - driv jsem se k inetu nedostal). Spojku bych tak v pohode nevidel, vetsinou prirezne (doufam, ze me nekdo nechyti za slovo a nevysvetli mi durazne, jakej vlastne proces tam nastal, jak se tady certuzel stalo zvykem) a nekdy se podari odtrhnout a nekdy taky ne (proc to zrovna u myho auta neslo, to fakt nevim). Nastesti i u spojky plati "cim se zkazis, tim se i naprav", takze staci ji prolejt poradnou davkou vody a pak uz urvat jde... No a co se tyka ostatniho: Je otazka, kolika lidem se vyplati rozebirat motor i prevodovku do mrte. Po konzultaci s lidma, ktery tomu rozumi alespon z poloviny jako pan Cech (bez urazky :-))) bych to nevidel tak dulezite. Vetsinou staci vsechno dukladne vycistit (motor ani prevodovku nerozebirat, starter samozrejme ano, kapaliny vymenit (snazit se zachranit brzdovku je podle myho zhuverilost) a ladit provozem) a pocitat s tim, ze povoden proste snizi zivotnost. Je to smutny, ale je to tak. Pocitam totiz, ze tak maximalne 30% z ctenaru Techwebu by si z fleku troufla rozebrat a slozit motor, o prevodovce ani nemluve... Jinymi slovy, myslim si, ze to jde i jednoduseji, ovsem je treba pocitat s tim, ze auto uz nebude jako pred vodou.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 11.09.2002, 20:41
Od: Jiří Čech

Jedinné schopné tranzistory byly BU 921 a BU 931(Z?), vnitřní usopořádání určovalo vysokou zavírací rychlost i bez další pomoci. Napsal jsem už první článek, pokud chvíli vydržíš, dojde i na zapalování.


RE: RE: RE: RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 11.09.2002, 20:12
Od: SiMi

Jo, s tim topenim to je problem... Puvodne jsem zkousel BU508A, tam jsem musel pouzit jak aktivni otevirani tak zavirani, ale dost to komplikuje zapojeni.... Pak jsem presel na BU941T - s aktivnim zaviranim to chodi mirne lepe, ale ne o moc... Merit muzu cokoliv na tranzistoru a vystupni napeti civky, pri trose namahy by sel merit i proud sekundarem civky, ale nechce se mi na to delat pripravek :-))


RE: RE: RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 9.09.2002, 23:27
Od: Jiří Čech

Dnes jsem konečně našel patřičná schémata, Předtím jsem se jen snažil rozpomínat, takže VEŘEJNÁ OMLUVA - skutečně jde o pasívní zavírání, spletl jsem si ho s jiným vývojovým koncovým stupněm. Od aktivního zavírání bylo upuštěno z důvodu vysokého klidového proudu (okolo 300 mA), protože odpor 56 Ohmů budící bázi (cca 250 mA) je nutných pro uvedení BU 921 do saturace. Pokud se tento tranzistor neotevře naplno, silně se prodlouží doba plnění cívky. Výsledky totiž byly stejné při obou typech. Nevím, nakolik máš možnost něco na zapalování měřit, pokud ano, brzy na to příjdeš i sám. Zavírání tranzistoru provedou vnitřní odpory tranzistoru (má je každý Darlington).


RE: RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 9.09.2002, 19:46
Od: SiMi

Hmm. ted to nejak nechapu. "že jsem mu potvrdil ten nesmysl s pasívním zavíráním výkonového tranzistoru".... Ja tedy ve favozapu nemam vystupni tranzistor zavirany aktivne tj. tranzistorem zapojenym mezi B vystupniho tranzistoru a zem (kdyz neni na tranzistor, dava se tam obvykle alespon odpor) - no asi mam nejaky zmetek (pozn. aktivnim zaviranim nemam na mysli to proudove omrzeni....). Co se tyce svetovych vyrobcu, tak nevim, jejich zapalovani jsem nijak nezkoumal a kdyz to tak dela PAL, proc by to nedelali jini.... stale mi nejak unika o jaky nesmysl se jedna.... asi by to chtelo sestoupit z vysin tajuplnosti a napsat neco konkretnejsiho, ne? :-)


RE: Změna e-mailu
Datum: 9.09.2002, 19:39
Od: vlada nikl

Koukam ze si tady nekdo udelal kamarady.


Změna e-mailu
Datum: 9.09.2002, 18:58
Od: Jiří Čech

Pro všechny, kdo mi již poslali dotazy na původní mail, bohužel se quick nějak sype a schránka hlásí chybu, nejsem ji schopný otevřít. Pokud jsem vám neodpověděl, zopakujte dotaz na jiri.cech@kemifloc.cz Děkuji.


Literatura II.
Datum: 9.09.2002, 8:47
Od: Peter

Caute vsetci. Sice nemam skusenosti s autom vo vode, ale aspon co sa tyka karoserie je to pekne popisane (aspon podla mna) v knihe "Aby jezdili i po roce 2000" na konci knihy ako "bonus". Drzim vam palce a dufam ze som vam ako tak pomohol. Skode zdar a vam tiez. Peter


RE: RE: RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 7.09.2002, 22:11
Od: Daniel Loffler

Máte úplnú pravdu, a vy pán Čech, prosím už nás ušetrite tých Vašich domácich úloh, a dám Vám JA jednu, prestaňte sa vyjadrovať a komentovať to, k čomu nie ste oprávnení, čo si myslím je aj pravopis iných. Som veľmi zvedavý, ako si splníte VAŠU DOMÁCU ÚLOHU!!!!!!! Petrovi držím palce s TW a všetkým, ktorím zaplavilo autá veľa chuti do práce a čo najmenej škôd. Veľa zdaru. :-)


RE: RE: RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 6.09.2002, 23:58
Od: Samantus

Tak to Pavle cumim, tos mu to teda natrel, jen tak dal. Od lidi jako je p. Cech se sem hodi pouze jejich napady, ne jejich poucovani a povysovani se nad nekym. Diky


RE: RE: RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 6.09.2002, 22:51
Od: vlada nikl

Máš z prdele pravdu, Pavle.


RE: RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 6.09.2002, 20:30
Od: Pavel

Vážený pane Čechu. Doufám, že vyjímka potvrzuje pravidlo a že Šalamounovo hovno je mnohem chutnější, než běžný kus (např. psího) lejna. Vy jste ho totiž musel zdlábnout pěknej kus a ještě jste si šel přidat, co? Ano, z Vašich přispěvků je poznat, že se v tom vyznáte asi víc než já :o), ale rád bych Vás upozornil na to, že nikdo není dost chytrý na to, aby nepřisel někdo chytřejší. Takže to tu nemusíte každému cpát krkem až do pr..le. Uvědomte si, že sem přispívají i lidé, kteří se chtějí podělit o jejich zkušenost. Stalo se jim to či ono, a tak se o to chtějí podělit. To, že si možná chybně myslí, že je to elektrolýza nebo čert, co vyletěl z elektriky, je věc jiná a pokud to chcete, jako skutečný znalec věci , uvést na pravou míru, tak prosím, ale nemusíte to dělat arogantně a tak, abyste z člověka dělal debila... Tato diskuse má sloužit k tomu, aby se člověk něco dozvěděl. Ne k tomu, aby si tady nějaký zneuznaný odborník mastil jeho ego! Takže si Vaše chytáky nechte pro sebe a pište tak, aby to lidi (_VŠECHNY_) obohacovalo a neuráželo (a to ať už je důvod jakýkoliv). Pavel. PS: Vaše čeština je sice na vyšší úrovni, než čeština většiny ostatních, ale o to tu přeci vůbec nejde a pak, když jste takový jazykový kabrňák, tak byste mohl například vědět, že "auta neplavaly", ale "ta auta plavala". ... Takže si zameťte před Vaším vlastním prahem a pište k věci. Díky.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: Praha
Datum: 6.09.2002, 20:07
Od: Bohuslav Šolc
WWW: http://www.sendme.cz/motorsport

A vystrelovaci hlavou....


RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 6.09.2002, 18:11
Od: Jiří Čech

Když pořád hodnotíte jednu jedinnou mojí větu, zamysleli jste se nad úrovní příspěvků? Těch skutečně zasvěcených je tam tolik, že bych je na prstech spočítal ( a většinou tito lidé ví, co jsem ono inkriminovanou větou myslel a na koho měla směřovat). A když už jsme u toho - proč se vy odborníci nesnažíte sami trochu publikovat a uvádět nesmysly na pravou míru? Dokonce se ani SiMi nepozastavil nad tím, že jsem mu potvrdil ten nesmysl s pasívním zavíráním výkonového tranzistoru, což byl zase chyták ode mne na něho.


RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 6.09.2002, 16:04
Od: Pavel K

Uz se fakt tesim na nove clanky z pera odbornika naslovo vzateho. Ale jako autora dvou clanku na TW se me hodnoceni "drtive vetsiny" clanku slovy "...neznalost teorie a základů techniky." trochu dotkla :o). Takze,co se tyce elektronickych zapalovani, se rad necham poucit.... PS: S elektrolyzou v aute bych to taky nevidel tak tragicky, ale nepodcenovat. Desky PLS jsou v autech pomerne robustni. Na druhou stranu vim co dokaze elektrolyza zpusobena byt jen kondenzaci vzdusne vlhkosti na PLS desek tlf. ustreden - a to jde jen o 5V a prakticky dest. vodu.


RE: Voda a motor
Datum: 5.09.2002, 18:17
Od: Jiří Čech

Dvoudobý motor vzhledem ke své jednoduchosti je daleko příjemnější na opravy, pokud není klika na jehlových ložiscích.


RE: Alternátor a startér
Datum: 4.09.2002, 20:34
Od: Jiří Čech

Kluci, nechme elektrolýzu stranou, protože auta byly v drtivé většině zaplavené i se střechou. Z vojny znám případ utopeného vodotěsného (!!!) spouštěče (asi po neodborné opravě nebyl přetěsněn) - měl velké krátery v komutátoru (téměř nulový odpor umožňuje značné proudy) a přesto se točil. Zde se může mluvit ani ne tak o elektrolýze, ale spíše o vytavení materiálu podobně jako při svařování. Totéž platí i o alternátoru, jeho vnitřní impedance také nehýří velikostí. Ale i tak to byla dobrá poznámka do diskuze, donutí každého důkladně vizuálně vše zkontrolovat.


RE: RE: RE: Zkušenosti s opravami
Datum: 4.09.2002, 20:16
Od: cerny_tomas

Jojo, cola a Kofola je dobře známá kyselina, neznám nic lepšího (dá se říct i horšího) na šrouby a matky :-))


RE: RE: Zkušenosti s opravami
Datum: 4.09.2002, 12:13
Od: Pato Garzik

Elektronike by voda naozaj nemala ublizit. Viac jej ublizi to co je v tej vode rozpustene a to co tam plava. Tiez uz som cistil nejaku elektroniku a nielen po povodni alebo po zatopeni ale napriklad aj nejake monitory a pocitace po poziari (neboli priamo zasiahnute ale hasici cez tie miestnosti vytahovali dym takze vsade boli mastne cierne sadze). Ale cistit je treba co najskor, kym ten sajrajt nenarobi skodu. Najhorsie je poliatie Colou, Kofolou a inymy sladkymi bublinkovymi vodami. Kupodivu pivo az tak neskodi. Osvedcena metoda je odpojit vsetky zdroje napatia a dokonale alebo aspon tam kde sa da vycistit CISTOU vodou uplne najlepsie destilovanou alebo demineralizovanou (nezanechava po sebe vodny kamen) a najlepsie prudom (nastastie jej mam skoro neobmedzene mnozstvo) a potom nechat vysusit. Nieco staci otriet, nieco sa musi nechat susit na suchom a teplom mieste aj vyse tyzdna. Samozrejme ze vsetky mechanicke casti je potreba skontrolovat, pripadne premazat. Pri zariadeniach ako alternator alebo starter ci ine motorceky ide skor o cistenie mechaniky. Takze chlapi ak uz sa do toho date tak vam zelam vela stastia a hlavne vam to vobec nezavidim.


Alternátor a startér
Datum: 3.09.2002, 22:36
Od: Alois Kučera

Pokud byl při utopení automobilu připojen akumulátor a nebyl vybitý, tak dojde nepochybně k téměř úplnému zničení alterátoru a startéru působením elektrolýzy, protože jsou stále pod napětím (ověřeno v roce 1997 v Olomouci), úplně nejlépe se zničí u vozidel s napětím 24 V


RE: RE: RE: RE: RE: Praha
Datum: 3.09.2002, 22:32
Od: Pavel

Ahoj Michale, jsem si takrka jist, ze tohle Viktor nepsal. Neni to jeho styl a pak Viktor by mel skutr vlastni. Minimalne s 20V motorem a svetelnou rampou 6x100W... :o)


RE: RE: RE: RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 3.09.2002, 19:49
Od: SiMi

Vidis, ja dosahuji lepsich vysledku s aktivnim zaviranim, cemuz se nedivim, tak nevim, proc bych ho nemohl pouzit.... Jde jak o rychlost tak o napeti... Kondenzator paralelne k CE nutny teoreticky neni, coz vsak nijak nepopira jeho zmineny vliv na velikost indukovaneho napeti.... Na clanek o zapalovani se uz tesim.... A to dalsi? - Konstantni plneni civky energii - nejlip pouzit jednoduchy jednocip (muze klidne nahradit odstredivou regulaci), mozny je i ten jednoduchy princip, ktery pouziva favozap. Koncovy stupen? - treba takovy jako je ve favozapu - ten by mohl pro zacatek stacit.....


RE: RE: RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 3.09.2002, 19:21
Od: Jiří Čech

A to další? Mimochodem - pasívní zavírání používají všichni světoví výrobci, BU 921 na to byl konkrétně konstruován. Ono totiž nejde o max. napětí na sekundáru, ale o rychlost nárůstu napětí, čelo má být co nejstrmější. Vše časem vysvětlím v článku o zapalování. Kondenzátor paralelně k CE tranzistoru není nutný, byl pouze jako pojistka z důvodu použití teslácké verze KU 921, u které nikdo nevěděl, jak ji dobře okopírovali.


Voda a motor
Datum: 3.09.2002, 15:23
Od: Chatra

Zdravim vsechny, kteri si zaplavali jako ja 5 let zpatky! Me zkusenosti s rozbihanim obahnenych motoru bohuzel konci u motorovych pil. Nejvetsi problem byl s karburatorem, protoze ono jemne blato dokonale zalepi trisky a membrany. Jinak stacilo vsechno co se hybe umyt v horke vode se saponatem, oplachnout, namazat, slozit, seridit a uz to jelo. Kazdopadne nezavidim nikomu kdo musi generalkovat auto. Drzim Vam vsem palce, at to zase brzo jezdi. Chatra


RE: RE: RE: RE: Praha
Datum: 3.09.2002, 13:05
Od: Jan Šmejkal

Seš holt magor. Takový lidi jako ty jsou ostatním akorát na obtíž. Ale co se divim, komu není shůry dáno v apatyce nekoupí a holt mu takovýhle věci přijdou normální. Jen mě mrzí, že ses na tom skůtru neutopil, bylo by na světě víc inteligentních lidí.


RE: RE: RE: RE: Praha
Datum: 3.09.2002, 10:41
Od: Michal

Mam pocit Viktore, ze jsi se pred casem, (po tom co jsi nadzved hromadu lidi svymi fasistickymi nazory a prudou okolo 20V) nechal slyset ze na techweb uz nepachnes... a zase jsi tu. Kdybych potkal nekoho jak dela vyrval treba na Karline se skutrem tak bych ho asi utopil nebo tak neco...


RE: RE: RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 2.09.2002, 23:13
Od: SiMi

Jinak ta ridici jednotka pro plynove busy je na http://www.magneton.cz/cz/vy05.php a je uplne stejna (proc asi :-)) )jako ta, co se nam povaluje v kanclu na stole :-))).


RE: RE: RE: Praha
Datum: 2.09.2002, 22:53
Od: Viktor Sosenka

Ja jsem si pujcil od kamose ze Slap vodni skutr a docela fesne jsem si po Praze zajezdil...:) Jeste ze koukalo kus znacek nad hladinu, potkat dalsiho skutrystu, tak nevime kdo je na hlavni...


RE: RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 2.09.2002, 22:42
Od: SiMi

Budes se divit, ale celkem staci, krom toho jsem pouzil slovo zejmena.... :-) Vystupni cast - urcite by Ti stacila ta Vase PALacka, co je ve favo zapalovani - neni spatna :-)), reverse engineeringem jeji zapojeni ziska skoro kazdej.... Ve vlastni ridici jednotce (jeste neni hotova) pouzivam zapojeni velmi podobne.... Co se tyce te civky ono na ni v okamziku rozepnuti tranzistoru neni 12V, ale, rekneme, tak 300V, coz pri pomeru 1:80 da cca tech 24kV. Hodnota 300V je dana zejmena - a) rychlosti rozepnuti tranzistoru b) kapacitou kondenzatoru zapojeneho paralelne s tranzistorem a omezena Uce(max) - v pripade Favozapu pro Rbe=inf. - coz je celkem nevyhoda - aktivni zavirani vykonoveho tranzistoru by bylo lepsi..... A propos, ta ridici jednotka pro na CNG prestavene autobusy, co PAL vyrabi, se cela navrhovala u nas v kancelari, osobne jsem se na tom ale nepodilel.....


RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 2.09.2002, 18:29
Od: Jiří Čech

A co ostatní vědomosti o autotechnice? Myslíš si, že pouze elektrika Ti stačí ke štěstí? Tak dobře, chtěl jsi to. Domácí úkol - nakresli schéma elektronického zapalování (tranzistorového) tak, aby jsi dodržel dobu plnění cívky konstantní od 500 do 6000 ot/min. Nebo stačí blokové schéma, ale výstupní výkonovou část včetně omezení proudu a napětí chci přesně. Vysvětli, kde se bere na sekundáru cca 20 000 V, když je na primáru 12 V a převodový poměr cívky je 1:80.


RE: Zkušenosti s opravami
Datum: 2.09.2002, 18:20
Od: Jiří Čech

Vrstva bahýnka by časem mohla nasát vzdušnou vlnkost a dělat všelijaké svody. Nebál bych se vlažnou vodou a měkkým kartáčkem bahno odstranit. Jinak jsi potvrdil moje tvrzení, že je čalounění nejlepší vyhodit.


makrolony
Datum: 2.09.2002, 17:53
Od: SpeedlineS
WWW: http://speedlines.webpark.cz

Nevite nekdo kde sehnat makrolony na skla a jestli jsou dobre tvarovatelne? slo by z nich udelat zadni sklo? Delam prestavbu a chybi mi jeden z nekolika poslednich clanku do konce. Diky za odpovedi


Zkušenosti s opravami
Datum: 2.09.2002, 14:51
Od: xpetr
WWW: http://www.plivnik.cz

Měl jsem tu čest opravovat již pár věcí (automobil naštěstí ne, ale pár motorů z malotraktoru mě ještě čeká) zaplavených povodní. Ze zkušenosti mohu říci, že elektronice voda nijak zvlášť neublíží. Příklad: barevná televize, 4 dny pod vodou. Po týdnu na suchu po rozebrání celé vnitřnosti s povlakem jemného bahínka. Nechtělo se mi znova vše namáčet, tak jsem zkusil, jestli funguje, a ejhle funguje i bez čištění. Stejná situace u vrtaček, pil apod. Ty se točí, takže dobře vyčistit. Jediné, co je špatné jsou ložiska. Ale ta jsou u auta ve většině voděvzdorná. Naprosto nejhorší jsou tkaniny. Ty je nejlepší rovnou vyhodit. Smrdí i po vyprání. Takže molitany ze sedaček vyhodit, koupit na vrakáči za levný peníz roztrhané a dát na ně vlastní dobré potahy. Nezapomeňte na hodně aviváže, ať to aspoň trochu přetluče a vyprat alespoň dvakrát.


Literatura
Datum: 2.09.2002, 8:20
Od: Peter

Len chcem doplnit info o tom ze neexistuje literatura s takouto tematikou. Existuje!! Je to napísané v knihe "Aby jezdili i v roce 2000" na konci knihy a hlavne sa tam orientuju na karoseriu co sa tunak nepise. Hodne zdaru pri oprave a uprimne je mi luto com sa v cechach stalo. Citim s vami. Zdar


prodej
Datum: 2.09.2002, 0:13
Od: David
WWW: http://www.mujweb.cz/www/teem

Prodám škoda Rapid 85,nový lak,nové brzdy,nová světla,laď.výfuk,snížený,koni tlumiče,alarm,centrál,elektrická okna,střešní okno,zamračená haubna,motor favorit,al kola,sport.filtr KN atd atd... cena 39 000 Kč detajly na www.mujweb.cz/www/teem


RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 1.09.2002, 23:38
Od: SiMi

Hmm. na vetu "Všem vám bez rozdílu chybí teoretické znalosti....." je asi potreba hodne sebevedomi.... Ja, ac si myslim, ze mam teoreticke zaklady (zejmena co se tyce elektra) velmi slusne, bych si tohle nikdy nedovolil napsat.....


RE: RE: RE: RE: RE: RE: elektrolíza
Datum: 1.09.2002, 23:26
Od: SiMi

Ja jsem taky pro jistotu napsal jenom PAL :-))).


RE: RE: Praha
Datum: 1.09.2002, 20:07
Od: Cartman

Hele Prchal jak rychle jsi prchal před vodou !!! Udar rychlost v km/h


RE: RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 1.09.2002, 18:16
Od: Petr Váňa

Pokud přijde něco zajímavého tak se články objevují na webu v řádu dnů (hodin), za celou dobu techwebu tj. cca 5 let a 350 článků jsem odmítl asi pět článků, z části proto že se jednalo o opisy něčeho jiného jednou pro kvalitu a taky občas pro rozsah (obsah). Rychlost uvádění článků je závislá na tom zda jsem "dostupný" což například teď týden nebudu protože jsem na školení a když do mě firma investuje desetitisíce tak už si ve vlastním zájmu hodlám něco odnést a potřebuju se tomu plně věnovat. Dále články putují (v 90%) na korekturu českého jazyka. Jenom samotné "předělání" článku a fotek mi někdy zabere přes hodinu... Ale kdokoliv kdo chce zde může přispívat, ideální je formát html, txt, doc. Vše prosím s češtinou. Obrázky pak formát jpg nebo gif maximální šíře 500 pixelů. Pokud jsem někomu článek nepublikoval a ani neodepsal ať se ozve, denně dostávám cca 30-50%mailu zavirovaných takže jsem musel přistoupit k filtrování pošty, takže se může stát, že se smaže i mail který zavirovaný není. Obvykle odpovídám na maily do 24 hodin, záleží kolik toho přijde. Petr


RE: Praha
Datum: 1.09.2002, 13:03
Od: Bohuslav Šolc
WWW: http://sendme.cz/motorsport

Tebe by jsem ohodnotil na jednoho z tech chu... co sedi vecer pred bednou, cumi na Novu, a smeje se tomu co se stalo, a je rad ze to jeho statek s ovcemi nezasahlo. A pritom vlastne mozecek ani nemuze pochopit co se stalo. A tak se smejes...Moc by me zajimalo jak jsi pomohl pri odstranovani nasledku povodni...


RE: RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 1.09.2002, 12:16
Od: vlada nikl

ale rozhodně nepočítejte s tím, že to bude do měsíce


RE: ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 1.09.2002, 10:03
Od: impact

Mám takový dojem, že k tomu, aby se váš článek dostal na Škoda techweb, úplně stačí poslat jej mailem na adresu skoda@skoda.panda.cz a Petr (Chipmen) nebo někdo jiný ho upraví a umístí na web.


ČTĚTE VŠICHNI !!
Datum: 31.08.2002, 21:43
Od: Jiří Čech

Vážení pánové, snažte se chovat - aspoň co se psaní týče - jako gentlemani a všechny provokativní články pusťte z hlavy a povzneste se nad ně. Myslím si, že určitá slova na internet a do této rubriky zrovna nepatří. A tomu rýpalovi bych chtěl říct, že auta neplavaly jen v Praze. Smát se neštěstí druhého moc o inteligenci pisatele nesvědčí, a když už jsi takový hrdina, přijď nám to říct do očí. Snažte se respektovat jeden druhého, každý z vás se nějak snaží poskytnout svoje nápady, někomu to jde lépe, jinému hůře ( viz elektrolýza). Proč píši všem - chtěl bych vám tímto vzkázat, že jsem ochotný přispět svými zkušenostmi komukoliv bez ohledu na odměnu, protože mám rád lidi zvídavé a snažící se se něco naučit, i když jim to třeba moc nejde. Všem vám bez rozdílu chybí teoretické znalosti, bez kterých se skutečně nedá nic pořádně dělat, protože pokud nevíte zrovna nějaký detail (např. proč nelze použít zapal. cívku z Fa do Š 120 a naopak), můžete v dobré snaze nadělat spoustu škody. Také o respektu k předpisům, nevymýšleli je žádní blbci a to, že vám to "jezdí i bez předpisů" se vám může škaredě vymstít. Přiznám se bez mučení, že na internetu jsem těžkým nováčkem a zrovna dvakrát ho neovládám. Vytvořit něco jako webovou stránku je pro mne španělská ves, takže zatím funguji tímto způsobem - co nemám přednastavené, to má smůlu. Vidíte, nikdo není dokonalý, i já mám spoustu nedostatků. Chtěl bych na těchto stránkách napsat několik mnoho článků o teorii automobilu pokud možno blbuvzdorným způsobem - aby to každý pochopil - a tak očekávám od Petra Váni nějakou pomoc. Jinak telefon mám 0724 165 315 (Eurotel), pokud něco súrně řešíte, můžete zavolat (do cca 21 hod., často brzo vstávám a jezdím po republice i jinam, dnes jsem byl na otočku v Maďarsku). Jeden z vás mi psal na mail (karburátor), snažil jsem se mu poslat odpověď, ale vzhledem k problémům Quicku si nejsem jistý, jestli to dostal. Když ne, tak ať se ozve. A ještě na závěr - přečtěte si po sobě napsaný text, máte tam spoustu překlepů a (což je nejsmutněnjší) pravopisných chyb. Psané slovo je vizitkou člověka. Škodovkářům zdar!


RE: RE: RE: RE: RE: elektrolíza
Datum: 31.08.2002, 21:08
Od: Jiří Čech

PAl Magneton nevyráběl motorky (pouze speciální letecké), ty se dělají v PAL Kbely.


RE: RE: Doplnění informací
Datum: 31.08.2002, 21:06
Od: Jiří Čech

Souhlasím, ale já jsem měl na mysli úplně potopené auto. Voda Ti tam natekla asi kolem měrky oleje.


RE: RE: RE: RE: RE: elektrolíza
Datum: 31.08.2002, 21:04
Od: Jiří Čech

Rozlišuj 2 samostatné elektrody a plošný spoj se všemi propojeními, přečti si ještě jednou můj článek.


RE: Praha
Datum: 31.08.2002, 15:18
Od: PetrPrchal

Škodiči ty jseš ale zmrd!Přeju ti to nejhorší a at brzy chcípneš buzerante zasranej.Doufám že je to ojedinělej hazl a ostatní lidi rádi pomužou.Petr Prchal


Temeř nemožné
Datum: 31.08.2002, 15:09
Od: Petr Prchal

Bouhžel nerd to říkam ale mam takový dojem,že taková to oprava je teměř nemožná.Tedy pokut ji bude dělat majitel auta který má starost spíše s bytem a než příde na řadu auto všechno bahno zaschne a většiná dílů zkoroduje.Je pouze jediné řešení a to že ty kteří nebyly zaplaveni se dohodnou,sejdou se na jednom místě a vrhnou se na auto.Jednen udělá to druhý ono.Další věcí jsou prostory kde to dělat a td.Proto si myslím,že by se tady na Techwebu mohla dohodnout partička lidí a jít na věc.Klidně jsm ochoten poskytnout dvoreček,garáž a přiložit ruku k dílu.Co vy na to?


Praha
Datum: 31.08.2002, 14:38
Od: Cartman
WWW: http://www.prahaplave.com

Kupte si v Praze čluny a pádla auta jsou vám na h.... !!! My máme auta v pohodě u nás ani nepršelo !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


RE: RE: RE: RE: RE: elektrolíza
Datum: 31.08.2002, 12:48
Od: vlada nikl

Havrlik: nevim proc takovej kreten jako ty musi delat tak chytryho kdykoliv se jedna o elektriku. Je videt, ze si o elektrice uz neco slysel, ale stejne o tom vis hovno (precti si zpetne vsechny sracky, ktery si na tomhle servru zpusobil). Souhlasim, ze pri 12V k elektrolÝze docházi, ale nemyslim si, že by to bylo tak horký. Vona sice záplavová voda neni izolant, ale nemyslim si, že by byla supervodivá. PS : podleptané spoje se holt odlupuji, to se musi umet leptat, dimenzovat a lakovat ! Lakovanej spoj je odolnej prave na bahno, ktery tak rado navlhne a vede.


RE: Doplnění informací
Datum: 31.08.2002, 1:29
Od: SiMi

Ono mozna taky zalezi na tom, kolik vody do prevodovky ci motoru nateklo. Resil jsem auto zatopene asi 3cm pod okraj otvoru pro doplnovani mot. oleje. V motoru byla tax. max 1 polevkova lzice vody, jen jsem vymenil olej a filtr, nemyslim, ze by se to bahinko rozpustene ve vode dostalo (pri podobnem mnozstvi vody) nejak moc do oleje a s nim do mazacich kanalku apod. navic voda s naolejovanyma soucastma vubec nesmaci. V prevodovce to bylo horsi, tam bylo tak 0.5 deci...


RE: RE: RE: RE: elektrolíza
Datum: 31.08.2002, 1:15
Od: SiMi

Spis nez v odleptani pl. spoju bych videl problem v pritomnosti bahinka, ktere se usadi na soucastkach (kriticke jsou zejm. vyvody blizko sebe) a kdykoliv vec lehce navlhne tak zacne vodit... (a casto vec prestane fungovat) jeste lepsi efekt maji soli, ktere se u takovych vyvodu vylocuily behem "elektrolyzy" pri zatopeni".... PS.: v PALu se delali zajimave veci, ale taky pekne hruzy - napr. motorek vetilatoru topeni :-)))


RE: RE: RE: RE: elektrolíza
Datum: 30.08.2002, 23:18
Od: Zdenek Havrlik

No nechci upirat tvoji teorii že se zde elektrolýza neuplatní....... Dělal si někdy pokusy s obyčejnou vodou z kohoutku? a co takhle s vodou co je v ní rozpuštěna spousta "sraček" ? Domácí úkol: vem si skleničku s vodou dej tam dvě elektrody z ruzných kovu, pro symulaci rozpuštěnej "sraček" tam třeba dej špekku soli a já nevim třeba cukru, připoj to na 12V a pozoruj co se za 24 hodin z toho vyklube.... Domývám se že den pod vodou bohatě stačí k tomu aby to ukázalo co to umí ... . Zdenek Havrlik PS: když budou obě dvě elektrody uhlíková a budeš tam mít jenom slanou vodu tak ti to bude vyrábět vodík a chlor, vodík krásně bouchá.....


RE: RE: RE: elektrolíza
Datum: 30.08.2002, 20:18
Od: Jiří Čech

K elektrolýze - koroze žárovek nemá nic společného s tímto jevem. Žárovky mají patici z poniklovaného plechu, který časem vlivem vlhkosti, agresivního prostředí a změn teplot začne oxidovat - platí jak při připojeném napětí tak i bez něj. U plošných spojů - voda má určitý odpor, není dokonalým vodičem, i když v takovém množství se už o odporu moc mluvit nedá. Napětí k obvodům se z aku může dostat přes zatopené kontakty zapalovací skříňky, i když odpor vody může omezit částečně proud a tím snížit napětí na zařízení. Nižší napětí většinou nevadí, protože zařízení není v činnosti (motor se netočí atd.). Potud se nic neděje. Jenže se zaplaví i zařízení, voda tam vodivě propojí všechno se vším a dá se velice obtížně určit co se tam děje. U důkladně nalakovaných PS k tomuto nedojde, proto originální PALovácké zařízení většinou dost přežije. Odchlípnutí mědi od základní desky bývá způsobeno přehřátím díky průchodu nadměrného proudu touto částí, někde se něco "otevřelo" a proud šel do zkratu. Elektrolýza nebo jiné galvanické jevy tady asi moc velký vliv nemají. Ovšem to je otázka názoru, polemizovat o tom bychom mohli celé týdny.


RE: RE: Doplnění informací
Datum: 30.08.2002, 19:52
Od: Jiří Čech

Děkuji za ocenění, ale jinak upozorňuji, že původní článek je napsán velmi dobře v rámci "amatérismu mladých kluků". Jasně, že pisatelé (jak předpokládám podle stylu psaní článků) jsou kluci kolem dvaceti a málokdo z nich je od fochu. Je mi 40 let a těch zkušeností s těmito vozidly mám na rozdávání - za našich mladých let tady nic jiného nejezdilo a tak jsme se na nich "vyučili". Navíc jsem dělal roky v PAL Magnetonu Kroměříž. Tehdy se na podnikání nehrálo, takže většina novinek z konstrukce nám byla rychle k dispozici včetně měření konkurenčních (zahraničních) výrobků. Problémem drtivé většiny příspěvků je neznalost teorie a základů techniky. Měj se.


RE: RE: elektrolíza
Datum: 30.08.2002, 16:32
Od: Pavel

Nevim, ale elektrolyticke deje vznikaji pri napeti v radu uV (mikro) i mensich a je pravdou ze treba objimky zarovek v zadnich svetlech S120 (asi kazdy zna tento problem) oxiduji na stycnych plochach hlavne diky elektrolytickem dejum vznikajicim za vlhka prave na techto plochach kdy k tomu prispivaji i prechodove odpory. A u vozu ktere maji elektroinstalaci doplnenou deskami plosnych spoju opravdu toto nebezpeci hrozi i kdyz vetsinou byvaji opatrene ochranym lakem. Presto jejich kontrolu a pripadnou opravu mohu velmi doporucit. Toto jsou zkusenosti a ne jen z autoelektroniky ale videl jsem co dokaze vlhkost nikoliv voda s deskou na ktere nebylo vice jak 5V.


RE: elektrolíza
Datum: 30.08.2002, 12:51
Od: Rostislav Hučka
WWW: http://hucka.quovadis.cz/

Při 12V nebude procházející proud moc velký, toho bych se určitě nebál. PS Píše se elektrolýza


elektrolíza
Datum: 30.08.2002, 8:04
Od: atnarfus

Trochu bych se desil elektrolitických jevů. Např u Favorita je baterka dost vysoko, aby zůstala vodou nezasažená a "cpala" proud do částí elektroinstalace pod hladinou (dost věcí je pod napětím trvale). Může tak docházet k odleptání částí plošných spojů a k narušení ostatních obnažených částí elektroinstalace. Stojí určitě za námahu si některé částí dobře prohlédnout a poškozené spoje např. pocínovat.


RE: Doplnění informací
Datum: 30.08.2002, 6:59
Od: Petr Váňa

Mam dojem ze ve vasem komentari je vic uzitecnych informaci nez v clanku, doufam ze takovych komentaru z praxe bude vice. Petr


Doplnění informací
Datum: 29.08.2002, 20:46
Od: Jiří Čech

Za prvé - lituji toho, kdo utopil jakékoliv auto a pokud skutečně nejde o nějaké tuningové nebo pojištěné, hoďte ho do šrotu a kupte v bazaru (hlavně ne v AAA) jiné. Dle mého názoru pokud se nezačne s opravou okamžitě po opadnutí vody, začnou jakékoliv díly na autě korodovat díky přístupu vzduchu a úspěch mohou mít jen ti, kdo mají další kamarády, kteří se s nimi okamžitě do opravy "všeho naráz" pustí. Protože než opravíte jedno, zkoroduje druhé. Žádný z používaných automobilových olejů nemá konzervační vlastnosti a nevěřili byste, jak rychle vše rezne. Bavíme se o Š 1000 - 136, max. Favorit bez katalyzátoru, novější typy dejte do POŘÁDNÉHO A SLUŠNÉHO servisu. Tento článek jen doplňuje výše uvedený a některé věci uvádí na pravou míru. Zamyslete se nad tím co zachraňovat a co ne - zcela jistě jsou nejdražší motor s převodovkou a karosérie, tím začnu a ostatní se uvidí. Motor - předem upozorním na jednu věc: voda ani tak neškodí - pokud se rychle vyleje - jako škodí nanesené bahno (a to je tam vždy). Motor se musí rozebrat do mrtě včetně sundání pístních kroužků a demontáže ventilů. Vše, co po sobě běhá a má na styčných plochách stopy koroze je nutné vyměnit. Šály dejte nové. Vymezovací podložky pod válci není většinou třeba měnit, pokud dáte opět válec na původní místo, naměřil jsem i stejný přesah jako při prvotní montáži. Demontujte všechny šroubovací zátky kanálů a klidně je propláchněte WAPkou ze všech směrů. Těsnění nová všechna včetně gufer, benzínovou pumpu demontovat a řádně vyčistit. (Pozor - WD40 ani silikon nejsou mazadla v pravém slova smyslu, na mazání používejte něco s molybdensulfidem nebo teflonem. WD umí odvodňovat a uvolňovat, ale dlouhodobá mazací schopnost chybí.) Pokud má motor něco najeto, zapřemýšlejte o GO. Spojka - odstranit korozi, jinak o noc nejde. Karburátor - sundat víko, podtlakovou komoru ovládání 2. stupně a víčko akcel. pumpičky, vymýt, vyfoukat a hlavně nestratit skleněné kuličky z ventilků akcel. pumpičky. Prostříkat mazadlem obě hřídele, musí jít úplně volně. Namontujte přídavný filtr paliva. Při značně vysoko zaplaveném autě zcela jistě natekla voda i do chladící soustavy přes víčko nádobky podtlakovým ventilkem, stačí odsát obsah nádržky a doplnit stejným (zapřemýšlejte, kdy jste naposledy měnili Fridex - rovnou ho vyměňte). Rozdělovač - před demontáží označit polohu excentrického unašeče vůči palci, jinak máte posunuté pořadí zapalování a střílíte do výfuku. Mazat motorovým olejem, VYMĚNIT kondenzátor, víčko - kontakty moc neškrabte, radši nové víčko včetně palce. Cívka je celá zalitá, neměla by odejít. U Fa je spínač zapalování, pokud je v plechovém provedení, opatrně otevřít, vymýt vodou a nechat důkladně proschnout. Z výroby je deska se součástkami nalakovaná proti vodě, na 99% by měla přežít. Novější plastové provedení stačí omýt vodou a vyčistit konektery. U rozdělovače - kromě celkového vyčištění - demontovat a po vymytí důkladně nechat proschnout cívku pod hvězdicí (na 80 stupňů v troubě aspoň 2 hodiny). Alternátor má ložiska uzavřené s trvalou náplní, pokud pískají, vyměnit. Pokud se nechce po nastartování nabudit, krátce při volnoběhu propojit +B (výkonový výstup z alternátoru) a svorku M. Kontrolka dobíjení musí být funkční, jinak se alt. nemusí nabudit! Regulátor - pokud máte ještě kontaktní, vyměnit. Jinak platí totéž co o spínači zapalování. Spouštěč - pokud nejde demontovat víčko spínače (u Mka kromě šroubků nutno pájet), vyměnit. A pozor - vyměnit volnoběžku, protože ta není vodotěsná a bahýnko rychle udělá své. Vymýt vše vodou a potom benzínem a nechat řádně uschnout (třeba v troubě). Mazat lithnými tuky. Svíčky - pokud vykazují korozi, vyměnit!! Až motor namontujete do auta, nalejte nejobyčejnější olej a nejlevnější filtr, ujeďte 20 km a olej s filtrem vyměnte za provozní - naváže na sebe vodu a propláchne motor i tam, kam jsme se nedostali. Akumulátor - pokud se nezačal dobíjet okamžitě po vybití, desky ztvrdnou a nelze je řádně nabít, životnost aku jakéhokoliv typu a výrobce skončí s prvním mrazem. Nedělám si srandu. Doporučuji vyměnit za novou. Převodovku NUTNO ROZEBRAT, blatíčko a písek (natekl plnícím otvorem přes malou dírku pro odvětrávání ve víčku) nelze jinak dostat ven a spolu s olejem působí jako brusná pasta. Převodovka se musí kompletně demontovat a vyčistit. Taktéž ložiska v kolech včetně gufer, platí i pro úhlovou nápravu (s vyjímkou kloubových hřídelů, pokud neměly porušené manžety). Kdo měl plnící otvor nějak utěsněný, mohla voda protéct kolem manžet nebo kolem řadícího táhla. Potom je možné jen olej vypustit a dvojnásobnou výměnou oleje se pokusit o zázrak. Brzdy - kapalinu odsát z nádržky, případně odpojit od hadiček a vylít, vyměnit kompletně v celém okruhu včetně spojky (vím o čem mluvím!). Bubny dolů, vše vyčistit a rezavé vyměnit. Kotouče - možná se rez obrousí brzděním, jinak nové. Kontrola ložisek předních kol, zde by mělo stačit vymytí a namazání. Tlumiče - zde by se nemělo nic stát, řízení - u maticového vyměnit olej, tam by bláto nemělo být, hřebenové - asi stejně, také uzavřené. Čalounění - na vrakárně kupte jiné včetně sedadel, je to hrozná práce. Koberce se dají vyprat, je to uměné vlákno, dokonce drží po vyprání tvar. Filcy pod koberci tlumí hluk a tepelně izolují, zda je ponechat nechám na uvážení, ale souhlasím s tím, že bumbají vodu. Samonavíjecí pásy VYMĚNIT!!! Elektrika: přístrojová deska - přístroje jsou na vrakárně, oprava zabere mnoho času bez záruky úspěchu (náhon tacho vyměnit), konektory Kontoxem 5 nebo Kontaktolem, odstraňuje oxidační vrstvu (WD to neumí). Relé vyměnit, konektorové spoje rozpojit - prostříkat Kont. - několikrát spojit. Šroubky povolit a dotáhnout, případně povolené prostříkat Kont. Motorky rozebrat, vymýt vodou a po oschnutí i benzínem a nechat v troubě vyschnout; uhlíky (podle délky) vyměnit, původní musí volně běhat v komůrkách. H4 omýt vodou a poté POUZE lihem! Pokud už mírně černá sklo, vyměnit (obě), končí životnost. Paraboly - pořádně vyčistit zrcadla lze jen po demontáži skla, já bych je radši vyměnil (většinou začíná koroze i bez záplav). Rádio - nejlépe jiné v nejvzdálenějším bazaru (v blízkém mohou být rádia ze záplav, vím o čem mluvím). Nebo zkusit vyčistit a provozovat bez přehrávače. Repro vyměnit, buď se rozpadne membrána, nebo zarezne cívka v magnetu (nebo obojí). Nádrž - voda zůstane také v odvzdušňovacích hadičkách, je sranda je včetně bezpečnostního ventilu demontovat. Vypustit se dá propojovací hadicí, dejte novou včetně spon. Karosérie - všechny dutiny jsou plné vody, něco odteklo odvodňovacími otvory, ale trochu bude dlouho žbluňkat. Záleží na tom, jak to ve fabrice svařili nebo kde to prorezlo nebo prasklo. Přeji mnoho úspěchu při obnově a pozdravujó vás kluci z Moravy.


RE: RE: :-(
Datum: 29.08.2002, 16:42
Od: Clouseau

Uprimnou soustrast s temi, co je to letos posihlo. Ja mel sveho Rapidka utopeneho predloni, i kdyz "jen" decentne po sedaky prednich sedacek, tj. tesne pod pojistkovou skrinku (vzdyt pisu, klika). Taky ho mam pojisteneho, takze druha klika - ale tim to konci. Protoze jsem ho ve sve naivite sveril rukam autorizovaneho servisu Cartec v Mlade Boleslavi, kde jsem se setkal s velice vstricnym jednanim a ochotou pri prevzeti, ale tim to taky skoncilo. Ze oprava trvala dlouho bych pochopil, ale rozhodne mi neprislo normalni jak byla provedena - po zaplaceni 15 tisic jsem dostal zpet vuz ktery byl sice krasne nablyskany, ale loziska zadnich kol delala sileny kraval, po slapnuti na brzdu jsem vyjel na chodnik, o vymotanych a nevracejicich se pasech se ani nezminuju. Bylo toho vic a vetsina potizi pramenila z toho, ze poskozene dily v autorizovanem servise NEvymenili, jen vycistili. S reklamaci byly silene problemy a ochota uz byla nulova, pry to delalo urcite i pred povodni a vubec, tohle auto nemelo cenu spravovat a byla chyba ho vubec prijimat k oprave, melo jit ze skaly (to jsou slova sefa techniku pote co prestal tvrdit, ze si niceho z popisovanych jevu pri zkusebni jizde - nauctovane - nevsimli). Nakonec vymenili loziska v kolech (celkova suma za vymenu vcetne materialu byla nizsi nez rozebrani - vycisteni - montaz poprve), rozchodili brzdy... a vystavili si novou fakturu, tentokrat na cca 6000 penez, v podstate na to same co poprve! Protoze jsem chtel jezdit nezbylo mi nez zaplatit a trnout co tomu rekne pojistovna - nastesti se nade dvema temer shodnymi fakturami nepozastavili a proplatili je. Pasy jsem koupil na vrakaci stejne jako par dalsich drobnosti co je odbornici jaksi opomenuli, ale stejne jsem nemel vyhrano. Asi po pul roce mi zacala prokluzovat spojka a po jejim rozebrani se zjistilo, ze mili mechanici, kdyz menili spojkovou lamelu, vymenili taky lozisko spojky - sice za nove, ale uzovkove misto Mkoveho... To jenom tak na okraj, k te poznamce v clanku ze je lepsi dal auto do servisu kdyz je pojistene nez ho rozchazet sam. Kamarad mel stovku zatopenou po strechu, jezdil driv nez ja a jezdi dodnes bez problemu.


RE: :-(
Datum: 29.08.2002, 15:46
Od: Petr Váňa

Dlouho. Nejdřív jsem myslel že to za večer napíšu, s tím jak večery přibývaly jsem akorát zjišťoval že mi tam čim dál víc toho chybí. Vydalo by to totiž na knížku. Doufám že sem své zkušenosti připíšou lidé kteří takto auto zprovozňovali před pěti lety.


:-(
Datum: 29.08.2002, 15:06
Od: Zdenek Havrlik

Dost dobrej článek.... neštěstí jsem na kopci.. Jak dlouho jsi to psal ? Optimalni příležitost k GO .... Havrla



© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů