ŠKODA techweb [homepage]
Motor
3. března 2005

Výměna klikového hřídele

pro motory 742.x, 781.x , v amatérských podmínkách


Pozor! Tuto práci by měli provádět pouze zkušenější a zručnější jedinci.Pokud jste rádi, že si na autě svépomocí vyměníte kolo, raději se do toho nepouštějte!

Protože jsem nikde nenašel článek, který by se týkal této problematiky a byl jsem nucen tuhle prací na svém voze provést, rozhodl jsem se prostřednictvím tohoto článku podělit se s vámi o tuhle zkušenost.

Můj motor š105 měl sice vynikající kompresi a jel také velmi slušně, ale zhruba od 3000 otáček začal mít hodně divný chrochtavý zvuk. Navíc po zahřátí mi zhruba do 1800 otáček svítila kontrolka mazání a motor v zahřátém stavu divně škubal. Diagnóza automechaniků zněla nepovzbudivě-vyrachtaná ložiska klikovky. No, co zbývalo, klikovka musela ven.

 

Přípravné práce:

Klikovku samozřejmě nelze demontovat bez vyjmutí motoru. Článků týkajících se demontáže motoru je tady myslím dost, takže to nebudu popisovat. Ještě jedna rada: než motor půjde ven, je lepší ještě ve voze na něm povolit kladku řemenice na klice (velikost klíče 30), protože je dost utáhlá (správně na 100nm) a na vyjmutém motoru se to dost blbě dělá.Zařadíme nejvyšší rychlostní stupeň a zatáhneme ruční brzdu.Potom pomocí ráčny na dlouhé páce šroub snadno povolíme.Před demontáží ještě vypustíme olej.

Po demontáži motoru z něj odmontujeme nosnou příčku, alternátor, palivové čerpadlo, olejový filtr a také pro jistotu čidlo mazání – to vše proto, aby se dalo s motorem později dobře manipulovat.Ještě dodám, že další popsané činnosti je dobré dělat v málo prašném prostředí.

 

 

Pohled do klikové skříně

 

Postup demontáže:

Jak první demontujeme olejovou vanu. Je tam po obvodu dost šroubů, takže to trvá déle, pak také olejové čerpadlo s sacím košem. Pokračujeme na motoru položeném na boku. Dále je třeba sundat setrvačník. To podmiňuje demontáž přítlačného kotouče. Pokud nehodláme přítlačák měnit, poznamenáme si jeho vzájemnou polohu se setrvačníkem. Můj přítlačák už to měl za sebou, navíc jsem měl ještě typ s vinutými pružinami, takže po demontáži šel rovnou do šrotu.

Upozornění:Šrouby držící přítlačák k setrvačníku jsou ze speciálního odolného materiálu, takže si je odložíme zvlášť. Samotný setrvačník drží na klikovce pomocí čtyř šroubů, zajištěných ohebnou podložkou. Tu musíme odehnout. Protože je setrvák dost utáhlej, musíme pro povolení zajistit kliku proti otáčení (já jsem to udělal podložením většího kladiva pod její poslední rameno na straně setrvačníku). Potom opět pomocí ráčny na dlouhé páce šrouby povolíme.Také je dobré si poznamenat vzájemnou polohu klikovky a setrvačníku (z důvodu vyvážení). Ikdyž budeme klikovku měnit, tak je to dobré.Za setrvačníkem je víko, ve kterém je velké gufero.Tento kryt taky demontujeme.

Potom sundáme víko rozvodů a demontujeme rozvodová kola s řetězem. Horní kolo je na vačce přišroubováno šroubem zajištěným ohnutou položkou. Tu narovnáme a šroub povolíme (mělo by to jít bez zajišťování kliky proti otáčení). Dále musíme kola stáhnout. K tomu použijeme jednoduchý stahovák, který je na obrázku. Jeho ramena zachytíme o okraje kola a šroub opřeme o díru ve vačkovém hřídeli. Přitahováním kolo stahujeme, zároveň musíme stahovat spodní kolo, stačí páčit dvěma šroubováky z obou stran nebo někdy stahovák musíme střídavě přendávat.

 

Stahování rozvodů

Pokračujeme odehnutím zajišťovacích podložek na víkách hlavních ložisek. Zajišťovací podložky před montáží raději koupíme nové, nemusely by vydržet další ohnutí.Jistě si dovedete představit, co by takový úlomek podložky mohl v motoru udělat. Matice vík povolíme, chce to taky víc síly.Dále zkontrolujeme, jestli na víkách ojnic je vyznačeno číslo válce. Pokud ne, označíme si to pomocí důlčíku. Potom povolíme i matice na ojnicích.Ty nejsou nijak zajištěny. Pro sejmutí vík lehce uhodíme gumovou paličkou do ojničních šroubů. Víka sejmeme a vydloubneme z nich a z ojnic kluzná ložiska – šálky.Totéž uděláme u vík hlavních ložisek. Potom už nic nebrání vyjmutí klikového hřídele z bloku.

 

 

Klikový hřídel

 

Při této příležitosti je vhodné u starších motorů vymýt karbonové usazeniny v klikové skříni (mě se osvědčilo nitro ředidlo nebo Arva) Je třeba dát si pozor, abychom neotočili písty ve válcích.

Je potom na vás, zda klikovku necháte přebrousit, či koupíte novou.V žádném případě však nedoporučují koupě použité klikovky z nějakého jiného motoru.Nová vás vyjde asi na 2700,- Kč Přebroušení stojí v rozmezí asi 700,-1000,- Kč.Ojniční ložiska 130-180Kč (podle výbrusu), hlavní ložiska stojí asi 250 Kč.Také je potřeba koupit nové axiální kroužky (cena 40-60 Kč podle výbrusu).

 

Zpětná montáž:

Připravíme si nové šálky hlavních ložisek, „nacvakneme“ je do bloku a do vík a potřeme olejem.Potom vezmeme axiální kroužek a navlečeme ho na klikovku ze strany rozvodů (ono to v podstatě ani jinama nejde).Pozor!Jedna strana je taková černá, druhá šedá a jsou v ní drážky pro mazání.Tou druhou stranou to musí být otočené vždy k otáčející se časti.Čili tuto stranu obrátíme směrem k setrvačníku.

 

Axiální kroužek

Nyní klikový hřídel usadíme do hlavních ložisek v bloku.Opatrně!Pak s ním zkusíme otočit, mělo by to jít v celku lehce rukou.Vezmeme víka s nasazenými šálky a nasuneme je na šrouby.Víka v podstatě nelze zaměnit.To u spojky je úplně jiné a to prostřední zase poznáte podle díry se závitem na upevnění sacího koše.Pozor-zámky šálku musí být proti sobě.Je v celku jedno které víko nasadíme první.Po nasazení podložíme zajišťovací podložky a matky jemně utáhneme.Postupně na každé straně.Ne dorvat jednu stranu a pak druhou!Pak zase zkusíme klikou otočit.Mělo být tužší ale ne moc.Pokud by s tím nešlo pohnout, zkuste víko zdělat a podívat, se, zda máte dobře nasazené šálky. Opět upozorňuji-zámky proti sobě!Pokud by to ani potom nešlo, je to špatné, máte špatné šálky nebo je klika špatně přebroušená.Ale to jsou vyjímečné případy.Tak to uděláme i u ostatních vík.Na víku na straně rozvodů jsou z obou stran drážky se zářezem, tak patří axiální kroužek.Tím zobáčkem musí být v zářezu. Nakonec všechny matice dotáhneme napevno a opět zkusíme otáčet.Pořád by to mělo jít rukou.Při dotahování bychom správně měli používat momentového klíče, ale ne každý (jako třeba já) ho vlastní, ani ten moment nevím, tak jsem si zapamatoval, jak to bylo přibližně utáhlé a tak jsem to dotahoval.Obecně platí- silně, ale ne úplně „na krev“.

 

Demontované víko hl. ložiska

 

Nyní přistoupíme na montáž ojničních ložisek.Provádí se to stejně jako u hlavních.Akorát si kliku natočíme tak, aby rameno na kterém to děláme bylo dole (pro lepší přístup).Pro nasunutí vík si budete možná muset trochu pomoci jemným (!) poklepáváním gumovou paličkou.Opět obě matice postupně dotáhneme (trochu menší silou než u hlavních ložisek). Pozor - matice patří tou vystouplou částí směrem k víkům!

Víka jsou buď z výroby očíslované podle válce nebo jste si to udělali sami, takže musí přijít tam, kam patří.Sice nevím proč, vypadají všechna stejně, ale má to tak být tak to uděláme.Po utáhnutí zase zkusíme otočit klikou.Musí to jít poměrně lehce.Pokud ne, platí to, co už jsem říkal před tím. Nyní vezmeme nějaké větší kleště, uchopíme víko za spodní nákovek a zkusíme s ním zaviklat do strany – axiální vůle by tam měla být, přiměřená. Potom zkusíme tlačit do boku a zároveň tahat nahoru a dolů - radiální vůle – NESMÍ být!Jinak by se to brzy vymlátilo.Pokud tam je, byť malá, opět platí – špatně přebroušeno nebo špatné šálky.Pokud jsou výbrusové šálky příliš těsně a origo zas moc volné, můžete zkusit nouzově kombinaci obou na jednu ojnici.Ale nevím jestli to něco neudělá.

Takže takhle tu montáž provedeme u zbývajících tří ojnic.Pak zkusíme pomocí goly otočit. Rukou to už nepůjde.Golou by to mělo jít v celku snadno. Když jsme ujištěni že je vše správně utaženo, zajištěno a bez vůlí, můžeme nasadit zpět rozvody.

Kola si připravíme podle obrázku:

 

 

Je lepší je před montáží ohřát tak na 90°C.Půjde to pak líp nasadit .Já jsem je položil na 10 minut na kamna J.Pak vezmeme druhý axiální kroužek a dáme ho zase naopak tou stranou s drážkama směrem ven.Vezmeme tu tlustou podložku a nasuneme ji před ten kroužek.Kroužek opět zacvakneme zobáčkem do drážky. Pro montáž kol si připravíme šroub M10 dlouhý alespoň 8 cm. Ještě jednou se ujistíme, že máme obě kola ve správné poloze a podle obrázku si natočíme do správné polohy kliku a vačkový hřídel.Nezapomeneme nasadit pera.Já jsem kola nasouval tak, že jsem si na šroub navlékl několik ořechů (z goly samozřejmě), a potom utahováním nasouval větší kolo, do malého jsem lehce klepal kladívkem přes majzlík. Po nasunutí obou kol nadoraz se nesmí řetěz křížit.Pokud k tomu dojde, je třeba rozvody opět stáhnout a pod spodní kolo se dávají teňounké podložky.

Než nasadíme víko rozvodů, nasuneme kladku řemenice a pevně utáhneme.Pokud by nyní nešlo klikou točit, musíme vyměnit axiální kroužek na straně rozvodů za tenčí nebo ho trochu obrousit (což byl můj případ, protože ten dobrotinec, co mi kliku brousil, zřejmě zapomněl zabrousit i boky kliky.Potom, co jsem všechno zalepil tmelem a po utažení kladky řemenice nešlo točit jsem na to přišel L.Po výměně kroužku za originální bylo vše ok.)

Nasazování rozvodů

 

Takže pokud je vše v pořádku, zajistíme matici horního kola ohebnou podložkou, a natočíme si motor do polohy začátku pracovního zdvihu 1.válce.(tzn oba ventily zavřeny-komprese, píst v horní poloze).Připravíme si víko rozvodů. Řádně očistíme jak víko samotné, tak dosedací plochu na bloku a použijeme těsnění nejlépe v kombinaci s těsnícím tmelem-doporučuji.Já používám červený silikon, malé balení za 60 Kč postačí na kompletní přetěsnění dvou motorů. Při čištění pozor na olejový kanál, aby se tam nedostala nečistota. Rovněž při použití tmelu dáváme kolem tohoto otvoru tmelu méně, aby se po přitažení víka tmel nedostal dovnitř. Nyní nasadíme rozdělovač a natočíme palec podle obrázku.

 

 

 

 

 

V této poloze nasadíme kryt. Pokud by se palec nepodařilo dostat do správné polohy, víko opět sejmeme a zkusíme to znovu. Samozřejmě při této příležitosti je dobré vyměnit i gufero ve víku rozvodů. Po správném nasazení víko přitáhneme. Na straně setrvačníku nasadíme dále víko s guferem (to také raději vyměníme) Opět je dobré použít kombinaci tmelu a těsnění.

Nyní už se blížíme k závěru. Nasadíme kola olejového čerpadla a sací víko se sacím košem.To utěsníme buď těsněním nebo tmelem. Při použití tmelu opět dáváme pozor, aby se nedostal dovnitř čerpadla. Teď už stačí nasadit olejovou vanu.

 

Závěrečné práce

Motor namontujeme zpět do příčky, přiděláme palivové čerpadlo, baroskop a olejový filtr.

Po montáži motoru do auta a nalití provozních kapalin nastartujeme, necháme běžet asi 10 min na volnoběh, kontrolujeme zvuk, neozývají-li se divné zvuky, teplotu a mazání. Pak vyrazíme na projížďku.Během prvních asi 1000 km jezdíme mírně, motor nevytáčíme a nepřetěžujeme.

Nakonec:

Tuto práci nemá samozřejmě cenu provádět na motorech, které to mají už z větší části za sebou (myslím tím hlavně vyběhané válce apod.).Je to část návodu ke generální opravě nebo když dojde pouze k zadření klikovky.

A moje dojmy? Po této výměně je motor výrazně tišší ve vyšších otáčkách, a hlavně už mi nesvítí kontrolka mazání při volnoběhu.Hurá!

 

Na závěr přeji všem, kteří se do toho pustí, hodně štěstí při práci.Dělejte ji klidně a s rozvahou, vždyť jde o jednu z nejdůležitějších částí motoru!

 

Škodovkářům zdar!

Z.S

Autor článku: Z.S. (Zdeněk Sedlařík)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (128):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů