![]() |
![]() |
|||
![]() |
|
7. května 2003Přestavba zapalování Favorit pro vozy Š 742návodPro vylepšení zapalovací soustavy je nejlepší a nejrychlejší řešení
použití kompletního zapalování z Favorita (rozdělovač - elektronický spínač
- cívka), celý komplet seženete na vrakovišti za 1000 - 1500 Kč. Důležité
je, aby celek byl kompletní včetně zapalovací cívky, o tom jsem už psal
jinde. Pokud toto zapalování správně seřídíte, přestává jakákoliv starost
o cokoliv, kromě výměny svíček a vn kabelů. Žádné kontakty, žádný kondenzátor,
žádný úhel sepnutí atd. Jediný problém je s odstředivou a podtlakovou regulací,
která je pro Š 742 výrazně odlišná. Není to nic složitého, stačí vyměnit
pružinky za pružinky z původního rozdělovače, totéž platí pro podtlakovou
komoru. Podmínkou je aspoň trochu slušný mechanický stav rozdělovače, nesmí
mít vůle na hřídeli.
Před demontáží si označte postavení unášeče (je excentrický) vůči hřídeli,
pokud ho namontujete obráceně, budete mít posunuté vývody vn kabelů o 180°.
Při demontáži a montáži rozdělovače postupujte svědomitě, hlavně je třeba
dát pozor na správnou polohu kablíku snímací cívky rozdělovače, aby nedošlo
k jeho uskřípnutí. Sestava rozdělovače je na www.hanhart.cz
.
Nastavení základního předstihu se provádí stroboskopem, bez něho nenastavíte
základní předstih přesně. Většina z vás stroboskop nevlastní a tak popíši
náhradní postup, který jsem mnohokrát použil v minulosti, než jsem se na
stroboskop zmohl.
Náhradní postup nastavení základního předstihu (podmínkou jsou správně
seřízené ventily a předepsané palivo):
1. Nastavte motor do polohy 5° před HÚ (druhý dílek zprava na stupnici
u řemenice) rozdělovač nastav tak, aby se hroty hvězdice kryly s výstupky
u tělesa rozdělovače; takto nastavený rozdělovač odpovídá základnímu předstihu
s tolerancí ± 3 – 5°. Rozdělovač šroubem dotáhněte.
2. Nastartujte motor a prohřejte ho jízdou
3. Na rovině jeďte na IV. rychlostní stupeň 40 km/h a prudce sešlápněte
plyn naplno – motor by měl krátce a středně silně zaklepat – pokud motor
klepe dlouho a silně, je předstih velký, korekci proveďte pootočením rozdělovače
ve směru hodinových ručiček (pootáčení se provádí po milimetrech tak dlouho,
až se najde optimální hodnota)
4. Pokud motor neklepe a nebo jen krátce a slabě, je předstih malý,
pootočte rozdělovačem proti směru hodinových ručiček (opět hledejte optimální
polohu po milimetrech)
5. Největší chybou je seřizování předstihu bez stroboskopu při volnoběžných
otáčkách „na ucho“ podle otáček motoru, takto lze dosáhnout hodnoty ZP
vysoko přes 20°. Zvětšování předstihu má shodný vliv na volnoběžné otáčky,
čím větší předstih, tím i vyšší volnoběžné otáčky motoru a naopak. Tato
moteda je vhodná pro staré typy vozidel, kdy velmi bohaté směsi při volnoběhu
reagovaly na předstih odlišně. Když jsem koupil Š 136, původní majitel
(69 roků) takto motor seřizoval a povedlo se mu nastavit ZP přes 30°, bohužel
jsem si toho hned nevšiml. V autě nebyl jediný kus nářadí a tak jsem klepal
přes 40 km až domů. Jízda s takovým motorem je velmi nepříjemná, motor
klepe prakticky trvale, výkon jde silně dolů a člověk se bojí, aby něco
neodešlo. Dodnes nechápu, jak s takto seřízeným motorem mohl jezdit.
Motor by za normální jízdy do kopců a při akceleracích klepat neměl
(nebo jen krátce ve velmi nízkých otáčkách), pokud klepe, je předstih velký
pro dané palivo, u 105 – 120 – 125 používejte 90 - 91 oktanů, na 95 to
o tolik lépe nepojede (chybí komprese); motor by měl klepat jen při špatně
zvoleném rychlostním stupni v nízkých otáčkách.
Velmi důležité - elektronický spínač musí být řádně ukostřen, v jednom
ze spodních připevňovacích otvorů je přídavné plechové oko, to je vývod
ukostření plošného spoje. Tento vývod musí být řádně ukostřen, jinak spínač
nemusí fungovat a je možné jeho poškození přepětím.
Svíčky používejte předepsané. Pro sériové motory celkem nezáleží na
značce a typu, většinou vyhoví základní provedení svíček s měděnou vnitřní
elektrodou, kdo chce, může použít svíčky s třemi vnějšími elektrodami.
Brisk Premium jsou vhodné až do Favorita a výše. Na www.brisk.cz je seznam
všech jejich vyráběných i tuningových svíček. Vhodné jsou typy pro Š 742
s třemi elektrodami, prstencová Premia do stodvacítek zrovna nepatří (i
když netvrdím, že tam nebudou fungovat). Pro Š 742 s kontaktním zapalováním
je určen typ TXS (aspoň to psali v reklamních letácích), pro elektronická
zapalování jsou ZC/ZS a LGS s prstencovou vnější elektrodou.
A pak že Čech neumí napsat krátký článek…
Škodovkářům zdar! Autor článku: CJ (Jiří Čech)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|