ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
3. ledna 2001

Elektricky vyhřívané zpětné zrcátka.

(Nejen) pro vozy Š105-136


Vyhřívaná zpětná zrcátka jsou v dnešní době standardní výbavou nových automobilů (včetně Škody Octavie). Většinou pracují na principu ztrátového prvku (odpor, polovodičové součástky, atd.), kterým protéká proud (1- 3A) a vyvolá tak tepelné účinky. Tento prvek bývá přidělán přímo na zrcátku, čímž je přenos tepla z prvku na zrcátko méně ztrátový. Spouštění je buď spolu s ohřívaným zadním sklem, nebo samostatně (což je dle mého názoru výhodnější, protože ne vždy, když máte namrzlé zadní okno máte zamrzlé zrcátka, a naopak).

Demontáž : uvolníte dva šrouby na stojánku zrcátka (pro opětovnou montáž doporučuji staré, většinou zarezlé šrouby nahradit novými nejlépe mosaznými M6 s matkou)
Demontáž zrcátka : Plastový rámeček (je zacvaknut v tělese zrcátka) lze odstranit odtlačením nebo pomocí šroubováku, nejlépe při teplotě vyšší jak 10 °C, aby se nezlomil.

Zkoušel jsem dvě varianty:
První, pomocí tranzistoru (KU 612, ztrátový výkon max. 10 W),podle A-RADIA 9-98, kde bylo popsáno pro Š-Favorit (prý „nadstandardní“ výbava).U Š-Favorit je v zrcátku hliníkový profil, na který lze přímo přidělat tranzistor, u Š-1xx tento profil na zrcátku není.Použil jsem proto hliníkový plech, přidělaný zespodu zrcátka pomocí dvou šroubů, na kterém byly dva tranzistory s odpory do báze. Plech byl co nejblíže zrcátku, ale nedotýkal se ho. Pak následovala zkouška, zrcátko jsem polil vodou a dal do mrazáku ( -18°C).Po zamrznutí jsem připojil zrcátko ke zdroji 14V,ale nechal jsem je v mrazáku. Během 15 minut nedošlo k žádné změně, i když byl chladič rozpálený.Možná jsem použil málo výkonové tranzistory 2x 10W a asi byl i špatný přechod tepla.Proto jsem zkusil druhou variantu.

Druhá varianta, pomocí žárovky (12 V, 21 W) používané např. v brzdových světlech. Konstrukce je velmi jednoduchá a proto ji zde nebudu popisovat detailně, jen základní údaje. Žárovka je uchycena v patici, která je uchycena, tak jako ve světlech, otočením na hliníkovém plechu (tl. 1mm). Tento plech je pomocí čtyř zapuštěných šroubů (M 3) přišroubován z boku zrcátka. Žárovka je zhruba uprostřed, co nejblíže zrcátku.Konektory na patici jsou zaizolovány pomocí bužírky. Oba dráty (+ -) jsou vtaženy do bužírky (dvojitá izolace) a vyvedeny vyvrtaným otvorem ve spodku zrcátka do vyvrtaného otvoru ve stojánku (to je jediný úsek kde je drát vidět cca 2 cm) přes plech stojánku vyvrtaným otvorem mezi dvěma šrouby, uchycující zrcátko ( ne uprostřed ). Záporné póly jsou připojeny přes očko na nějaký šroub ve dveřích (pokud možno spojený s kostrou). Kladné póly jsou vedeny přes vyvrtané otvory v plechu u dveří, po oddělání pryžového těsnění. Zapínání jsem umístil vedle zapínání mlhovky a připojil přes poj č.2. Ještě ke zkoušce, kterou jsem prováděl stejně jako u první varianty, během 5 minut bylo odmraženo 75 % zrcátka při –18 °C.Ještě několik rad na závěr.Uchycení žárovky v žádném případě nesmí bránit pohyblivému mechanismu uvnitř zrcátka,který doporučuji namazat vazelínou (ne olejem), stejně tak dráty, mezi zrcátkem a stojánkem nesmí bránit natočení zrcátka do libovolné polohy. Uchycení (mechanické i elektrické) doporučuji udělat precizně, tak aby při poklepání na zrcátko nebylo slyšet drnčení, vnitřek zrcátka (plast) doporučuji polepit alobalem ( odráží světlo na zrcátko), stejně tak vnitřní plochu samotného zrcátka (protože jinak propouští světlo zevnitř a moc toho v něm neuvidíte) a navíc tuto plochu natřít černou barvou (pohlcuje světlo), žárovku uchyťte tak, aby se nikdy nemohla dotknout zrcátka, mohla by se rozbít. Při poctivé práci nebude světlo ve tmě ze zrcátka nikde prosvítat, jediným místem jsou dva otvory ve spodní části pro odtok případné vody.Kontrolku lze umístit přímo na zrcátko (na boku zrcátka vyvrtat otvor a do něho přilepit barevné sklíčko, tak aby bylo viditelné z místa řidiče), nebo u spínače.Přeji všem při konstrukci hodně štěstí a pevné nervy.

VÝHODY :bezpečnost, pohodlí, prakticky nulová investice.
NEVÝHODY: zrcátko nelze demontovat od dveří bez rozpojení koncovek drátů, zhruba den práce.

Autor článku: See (Milan Gono)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (24):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů