|
3. ledna 2001Elektricky vyhřívané zpětné zrcátka.(Nejen) pro vozy Š105-136
Demontáž : uvolníte dva šrouby na stojánku zrcátka (pro opětovnou
montáž doporučuji staré, většinou zarezlé šrouby nahradit
novými nejlépe mosaznými M6 s matkou)
Zkoušel jsem dvě varianty:
Druhá varianta, pomocí žárovky (12 V, 21 W) používané např.
v brzdových světlech. Konstrukce je velmi jednoduchá a proto ji zde
nebudu popisovat detailně, jen základní údaje. Žárovka je uchycena
v patici, která je uchycena, tak jako ve světlech, otočením na hliníkovém
plechu (tl. 1mm). Tento plech je pomocí čtyř zapuštěných šroubů
(M 3) přišroubován z boku zrcátka. Žárovka je zhruba uprostřed,
co nejblíže zrcátku.Konektory na patici jsou zaizolovány pomocí
bužírky. Oba dráty (+ -) jsou vtaženy do bužírky (dvojitá izolace)
a vyvedeny vyvrtaným otvorem ve spodku zrcátka do vyvrtaného otvoru
ve stojánku (to je jediný úsek kde je drát vidět cca 2 cm) přes
plech stojánku vyvrtaným otvorem mezi dvěma šrouby, uchycující
zrcátko ( ne uprostřed ). Záporné póly jsou připojeny přes
očko na nějaký šroub ve dveřích (pokud možno spojený s kostrou).
Kladné póly jsou vedeny přes vyvrtané otvory v plechu u dveří,
po oddělání pryžového těsnění. Zapínání jsem umístil
vedle zapínání mlhovky a připojil přes poj č.2. Ještě ke
zkoušce, kterou jsem prováděl stejně jako u první varianty, během
5 minut bylo odmraženo 75 % zrcátka při –18 °C.Ještě několik
rad na závěr.Uchycení žárovky v žádném případě nesmí
bránit pohyblivému mechanismu uvnitř zrcátka,který doporučuji
namazat vazelínou (ne olejem), stejně tak dráty, mezi zrcátkem a
stojánkem nesmí bránit natočení zrcátka do libovolné polohy.
Uchycení (mechanické i elektrické) doporučuji udělat precizně,
tak aby při poklepání na zrcátko nebylo slyšet drnčení, vnitřek
zrcátka (plast) doporučuji polepit alobalem ( odráží světlo na
zrcátko), stejně tak vnitřní plochu samotného zrcátka (protože
jinak propouští světlo zevnitř a moc toho v něm neuvidíte) a
navíc tuto plochu natřít černou barvou (pohlcuje světlo), žárovku
uchyťte tak, aby se nikdy nemohla dotknout zrcátka, mohla by se rozbít.
Při poctivé práci nebude světlo ve tmě ze zrcátka nikde prosvítat,
jediným místem jsou dva otvory ve spodní části pro odtok případné
vody.Kontrolku lze umístit přímo na zrcátko (na boku zrcátka vyvrtat
otvor a do něho přilepit barevné sklíčko, tak aby bylo viditelné
z místa řidiče), nebo u spínače.Přeji všem při konstrukci
hodně štěstí a pevné nervy.
VÝHODY :bezpečnost, pohodlí, prakticky nulová investice.
Autor článku: See (Milan Gono)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|