ŠKODA techweb [homepage]
Motor
22. října 1999

Elektronické zapalování

použité z vozů Favorit do Š105-Rapid


Elektronické zapalování je výsadou lepších automobilů, nebo alespoň bývalo v karburátorových dobách. Dnes již nová moderní vozidla mají vstřikování paliva řízené počítačem a i tento systém už je mnohokrát vylepšován. U starších vozidel Škoda typu 105-130 je zapalování obyčejné kontaktní s podtlakovou regulací a předřadným odporem. Toto zapalování je možné nahradit sadou zapalování z karburátorových verzí vozů Škoda Favorit (tj. vyrobených do roku 93 - stařší model).Teď rozeberu pár poznatků z provozu vozidel s tímto zapalováním.

V podstatě mám zkušenosti jen s třemi takto upravenými vozidly, toto zapalování jsem sice montoval do více vozů, ale od ostatních majitelů nemám zpětné odezvy jak jim zapalování funguje. Vždy jsem toto zapalování montoval do vozů typové řady 742, jak do starších - užovek, tak do novějších Emek. Jestli lze toto řešení použít i pro starší vozy nevím, ale předpokládám, že ano. Nejdříve uvedu pár důvodů proč montovat do vozidla elektronické zapalování.
1. Relativně snažší starty v zimě, není potřeba předřadný odpor, zapalování hází plnou jiskru i při 7V.
2. Kultivovanější chod motoru.
3. Motor lépe drží volnoběžné otáčky
4. Úspora paliva.
5. Vyšší životnost součástí zap., méně častá nutnost seřizování a servisních úkonů.

Technickým zázemím systému zapalování a podrobným technickým popisem se bude zabývat jiný článek už připravený také k publikování.

Pořízení, toto zapalování se dá běžně sehnat jako náhradní díl, je nutné pořídit rozdělovač, cívku a krabičku el. zapalování (ETZ).Nová tato sada vyjde na cca 3500 Kč. Proto je vzhledem k téměř nulovému opotřebení při provozu výhodnější pořídit za levný peníz (cca 1000 Kč) tuto sadu na vrakovišti. Ostatní součásti systému, jako například svíčky a zapalovací kabely, není nutné měnit. Pokud jsou zapalovací kabely starší (puvodní) tak je vhodné je při tomto vylepšení vyměnit za nové.

Montáž do vozidla je jednoduchá, zabere tak hodinku času. Nejdříve odpojte všechny kabely v systému zapalování. Starý rozdělovač demontujte, je držen dvěma šrouby do bloku motoru. Nový rozdělovač nasuňte a otáčením palce zajistěte zapadnutí ozubených kol. Poté opět rozdělovač přišroubujte dvěma šrouby do bloku motoru. POZOR tělesoje z lehké slitiny a snadno může prasknout, proto pokud tam těleso nejde,nervěte ho tam násilím, zkuste ho vyndat a nasunout znova. Dále vyměňte cívku, je držena dvěma matkami, jednu stačí pouze povolit. Krabičku ETZ  je nutné namontovat co nejblíže cívce, např dvěma samořeznými šroubky do příčky. Poslední částí montáže je elektroinstalace, kabel od předřadného odporu je možné zcela zrušit. Kabel k otáčkoměru jde opět na stejnou svorku cívky. Je nutné přidělat uzemnění plechové krabičky ETZ. Zapalovací kabely nejsou umístěny dle značky (pro první svíčku), ale o 90stupňů posunuty (tj. tak jak byly původně), protože jejich délka neumožňuje zapojení tak jak je na rozdělovači značka, to vychází z jiného natočení na původním voze Š Favorit. Zapojení, zapalovaní se vede od spínací skříňky na kontakt 15 cívky a kontakt 15 ETZ. Kontakt 1 ETZ se spojí s kontaktem 1 na cívce. Zbylé dva prostřední kontakty na ETZ jsou pro připojení rozdělovače, G je zemnící kontakt a 31 signálový.

schema zapojeni

Zkušenosti s provozem mám různorodé, nejdřive proberu prvního kamaráda, kde jsme nedopadli moc úspěšně, jeho motor Š105, převrtávaný na 120, si nijak skoro nevšímal tohoto zapalování a jeho parametry zůstaly dle pocitu majitele úplně stejné, jediné co se podle něj zlepšilo bylo studené startování. Moje zkušenosti, se starým autem byly lepší, především v zimě startovalo velice dobře (nutno poznamenat že jsem měl baterii 55Ah a startér 1kW). Také motor, který byl zralý na generálku se na čas uklidnil a při volnoběhu přestaly kolísat otáčky. U mého nového vozidla se stalo toto zapalování již nutností pro jeho některé provozní parametry. Především s tímto zapalováním můj motor točí o 300 otáček více (7900), ale nepočítejte s tím, že v normálním sériovém voze to přidá max. otáčky, nebo výkon. Trochu se změní kultivovanost, lepším spálením směsi i za kritických podmínek, ale výkon to opravdu nepřidá. Dále vzhledem k tomu že mám speciální svíčky bosch tak normální zapalování nebylo s to na nich hodit plnou jiskru již při mírně sníženém napájení (11V), toto ovšem také není případ normálního vozu. Co se normálního vozu naopak velmi týká je spotřeba, tu já bohužel nemohu posoudit (u mne obvykle 13-15l/100km), ale zbývající dva kolegové jezdí jeden za 6l a druhý v průměru za 7,2l a tvrdí že jim spotřeba po namontování elektronického zapalování klesla zhruba o 0,3 litru na sto kilometrů.
 

Doufám, že jsem trochu přispěl k tomu, aby jste si mohli utvořit obrázek o tom co asi tak vám může elektronické zapalování přinést a zda má smysl jej dávat do vozidla.



Dodatek jednoho čtenáře, k uvedené úprave pro Š105:
Jelikož je tam jiný pruběh předstihu, tak jsem to dělal takto: Použil rozdělovač z Fa, propiloval jsem v něm lehce závaží, aby se mohlo otevírat o další 2-3 stupně (i když rozdělovač z Fa má 17stupňu, elektronika to sníží asi o 3stupně) do něj přendal pružiny z rozdělovače Š105. Když se nepoužijou pružiny z Š105, tak to má jiný průběh a motor ztrácí výkon.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (34):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů