ŠKODA techweb [homepage]
Motor
3. prosince 1999

Úprava sacího potrubí

Š105-136


Jedna z hlavních podmínek pro správnou činnost motoru je co nejlepší přísun směsi paliva a vzduchu. O přípravu směsi se stará karburátor (teda alespoň u většiny škodovek řady 1000-136) na správné plnění válců směsí má však velký vliv i sací potrubí, hlava, ventily....

Trochu teorie je, že pokud máme správně připravenou směs z karburátoru musíme ji dostat do válců. Správná směs je zcela homogenní a měla by být dodávána plynule beze ztrát. V praxi tomu, ale brání několik věcí: motor neodebírá směs plynule, rychlost proudění je uprostřed potrubí větší než při kraji (směs pak spadává na stěny potrubí), vnitř potrubí jsou různé hrany kde vznikají víry a směs opět spadává na stěny, nestejná teplota - potrubí je ochlazováno nebo se zahřívá a může dojít k samovznícení atd

Tak jsem se chtěl podělit o skušenosti s experimenty na tomto poli. Pro začátek jsem nechal karburátor karburátorem a věnoval se zbytku. Když sundáte karburátor a podíváte se do sacího potrubí zjistíte, že jsou tam vyfrézovány dvě díry propojené kanálkem, který je prvním zůženým a hranatým místem (já jsem tam měl otřepy až 4mm o hranách ani nemluvě). Prvním pokusem bylo zaoblit všechny hrany, zvětšit ten kanálek mezi komorami a vyleštit stěny. Používal jsem technologii jako ruce, pilník, šmirgl, frézky, leštička a všechno dohromady. Buhužel tvar odlitku nedovoluje plné propilování kanálku. Později jsem zjistil, že ideálním řešením je sehnat si sací potrubí ze Š 110R nebo 110LS, teré má přesně ten tvar kterého jsem se snažil dosáhnout a stačí k němu dodělat přípojku podtlaku pro posilovač a finálně vyleštit stěny, další částí je připojení karburátoru kde je potřeba slícovat všechna těsnění a podložky s karburátorem a sacím potrubím (jsou tam přesahy i 3mm). Sací potrubí se připojuje na hlavu motoru přez těsnění - lepší je těsnění s oplechovanými průchody které přesně pasuje na hlavu horší je, že na sebe nepasuje sací potrubí a kanály v hlavě (speciálně na typ 135/136 i o 5mm!!!) musí se potom podle hlavy trochu upravit díry na přichycení sacího potrubí. Další částí kudy směs prochází je hlava válců nejjednodušší je obrousit kanály a strhnout případné hrany - u hlav které mají vkládaná sedla (Š 135/136) většinou sedla nepasují na kanálek, ale s tím bych radši moc nedělal (ani toho moc nejde), když už je hlava dole je dobrý vyčistit i výfukové kanály, zkontrolovat ventily přebrousit atd.. S hlavou se dají vůbec dělat zázraky - úplně předělat sání, ventily, jiné pružiny, spalovací prostor, jiná hlava??, ale o tom až potom. To je asi tak vše.
A výsledek ??
Kamarád mi říkal, že se zvýší spotřeba protože jde víc paliva. Já zase, že palivo tolik nespadává a nevíří tak nevím. Já jsem naměřil spotřebu o 0,1-0,2 l nižší, ale to záleží na stylu jízdy. Nárůst výkonu jsme neměřili protože nebylo jak, ale subjektivně auto jede o něco líp hlavně ve vyšších otáčkách (už se tolik neškube když podřazuju nad 90 na trojku a chci předjíždět) a co jsem poznal jako první je že když nastartuju studený auto na a vypnu sytič ho tak to tolik neškube. Ještě bych chtěl podotknout, že při současné výměně vačky za rozumě ostřejší je výsledný efekt daleko citelnější.

Autor článku: Zazaa (Radek Záleský)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (19):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů