ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
19. listopadu 2001

Zástavba zrcátek z VW Golf do Škodovky

podrobný návod


Jednou z věcí, které mi vadily na mojí škodovce byla vnější zrcátka. V levém jsem viděl uprostřed příčku dveří, pravé bylo stále rozštelované a obě se při jízdě nepříjemně chvěla. Když jsem měnil pravé dveře, které neměly ještě díry na zrcátko, tak mi bylo líto je vrtat pro originální a začal jsem se rozhlížet po jiné variantě. Zde na TW je umístěno mnoho různých variant, ale mně zcela nevyhovovala žádná. Představoval jsem si zrcátko s vnitřním ovládáním, které by se snadno umístilo do dveří, bylo tak podobné originálu a nevyžadovalo příliš velké úpravy. Když jsem hledal, z jakého auta by se dala použít, našel jsem pouze několik takových vozů. Takováto zrcátka má například Daewoo Matiz, Audi 80, americké automobily a VW Golf II. První tři typy jsou cenově příliš vzdálené mé peněžence a některé i dost vzhledově masivní,  proto jsem se rozhodl pro Golfa. Tato zrcátka jsou svým tvarem podobná originálu, ale mají pěkný zakulacený tvar.
Když je budete shánět, tak požadujte zrcátka z VW Golf II do roku 87, mezi vrakáčníky zvaný „dvojka Golf ještě s příčkou“. Tento typ má okno rozdělené příčkou podobně jako škodovka. Novější typ dvojky má okno celistvé a zrcátko umístěné v okně. Při nákupu musíte dostat tělo zrcátka, plastovou podložku a kryt šroubů. Kryt šroubů by neměl být moc ožvýkaný, špatně pak drží. Je dobré si ještě vyžádat plech se závity pro šrouby ze dveří, šrouby, matku ovladače, pryžovou manžetu ovladače a čepičku ovladače. Za obě zrcátka jsem zaplatil dohromady 400 Kč, což je podle mě slušné a cena nových originálů by se jí možná blížila. Sehnal jsem je na inzerát. Na vrakáčích jsem se nesetkal z úspěchem, buď neměli tak staré díly, nebo za jedno zrcátko chtěli i 800 Kč. Ještě upozorním, že je dobré si prohlédnout, zda není někde zrcátko vysleplé či jinak poškozené, je to k vidění dost často a nové sklo v autopotřebách stojí cca 300 Kč.

Před montáží je nutné si rozmyslet a vyzkoušet umístění zrcátek. Při tom trochu vadí ovládací kabel, ale s pomocí druhé osoby to jde. Pokud se podíváte na jejich umístění na Golfu, uvidíte umístění až za příčkou. Je to dobré z hlediska viditelnosti, ale na mém autě by se mi to asi nelíbilo. Rozhodl jsem se pro umístění vepředu. Nejdříve jsem montoval zrcátko levé. Umístil jsem ho maximálně vepředu, tak aby ve výhledu nepřekážela příčka. Nutno dodat, že měřím 192 cm a proto mám sedačku vždy zcela vzadu. I přes tento nepříznivý úhel je zrcátko viditelné celé. Umístil jsem ho dle nákresu. Příčné či výškové umístění jde obtížněji vyzkoušet a ustavit tak zrcátko do vodorovné roviny. Já jsem ho zvolil dle nákresu a zrcátko je mírně skloněné dolů, proto kdo by chtěl zrcátko vodorovně, tak ho musí posunout trochu níže. Ideální by bylo zrcátko rozmontovat, odpojit kabel a moci ho tak přesně přiložit. To jsem však nedělal. Ještě je nutné připomenout, že levé zrcátko nejde při tomto umístění zcela sklopit ke karosérii. Brání tomu rám dveří. Pokud někdo nemívá sedačku zcela vzadu, nebo sklápění nutně potřebuje, může zrcátko posunout dozadu a sklopit půjde. Pravé zrcátko je umístěno odlišně. Je posunuto dozadu na vzdálenost cca 90 mm. Je tak dobře viditelné. Umístění originálních zrcátek je rovněž v nestejné vzdálenosti. Toto zrcátko jde sklápět ke karosérii bez problémů.
 

Montáž započneme nakreslením potřebných otvorů. Do polohy dle nákresu jsem přiložil plastovou podložku a obkreslil umístění děr. Jde o dvě díry podle průměru použitých šroubů a jednu velkou díru kterou vede ovládací kabel a je jí nutno prostrčit ovladač. Střední díra má průměr cca 21 mm s vybráním ve dvou místech. Já jsem ji dělal pomocí rotačního pilníku ve vrtačce. Potřebný rozměr vyzkoušíte při práci. U levých dveří jsem použil jednu díru po původním zrcátku, druhou jsem zakytoval a celek pak přestříkal barvou. Druhé dveře jsem měl bez otvorů. Po ošetření otvorů barvou je možné namontovat zrcátka. Pokud máte podkladní plech se závity, tak přišroubujete zrcátko do plechu a pokud ne, musíte použít matky a podložky. Po našroubování je možno nasadit krytku šroubů.
Uvnitř vozu je nutné umístit ovladač. Je možné ho umístit kamkoliv v dosahu kabelu. Golf ho má ve výplni dveří a tomu je přizpůsobena i manžeta. Mně se manžeta příliš nelíbila a jako nejlepší místo se mi zdálo umístění na horní lakované straně dveří. Pro toto umístění je tato manžeta špatně použitelná. Použil jsem proto manžetu a matici z Favorita, která je ke koupi v autodílech za cca 20 Kč. Montáž je jednoduchá, vyvrtá se otvor o velikosti cca 18 mm, asi 50 mm před příčkou, do něj se zasune ovladač zářezem nahoru, utáhne se matka a nasadí manžeta. Pokud má někdo v těchto místech IPURové lišty, tak musí ovladač umístit do plechu dveří pod výplň, ve výplni udělat otvor a po namontování výplně dveří použít originál manžetu. Dobré by mohlo být využít otvoru po kličce pro vlastníky elektrických oken.  Při hledání vhodného místa není dobré kabel přílišně natahovat, protože se tím omezuje chod zrcátka.
 Tímto je montáž ukončena a je možné zrcátka nastavit. Umístěním zrcátek více vepředu, než je má Golf, je dáno to, že při sedačce posunuté až dozadu je správný výhled nastavený až v krajní poloze ovladače. Nijak to výhled neomezuje a kdo nemívá sedačku až nadoraz má možnost štelovat libovolně.
 Z touto úpravou jezdím už několik měsíců a jsem s ní maximálně spokojen. Jak z hlediska vzhledového, tak z hlediska funkčního mi plně vyhovuje. Ve výhledu mi nepřekáží příčka dveří, zrcátka se při zavírání dveří či při jízdě ani nehnou a na parkovišti vám je nerozšteluje každý, kdo projde okolo.
  

Autor článku: JUC (Jan Soukup)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (22):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů