|
26. dubna 2001
GSM Pagerlevné zářízení rozšiřující alarm Mnoho lidí má již několikátý mobilní telefon, původní velké a těžké
mobily byly většinou nahrazeny novým malým lehkým a vícefunkčním mobilním
telefonem. Stejně jako staré CD-romy i staré telefony mají použití. Původně
jsem ho používal jako těžítko na stole a pomalu přemýšlel o jeho pevném
zabudování do vozidla, s hlasitým poslechem a podobně. Ovšem počet hovorů
v autě a drobnost, že lidi mi stejnak volají na jiné číslo, které nejde
přesměrovat rozhodla, že toto upotřebení není vhodné. Před několika dny
jsem zahlédl nový GSM pager firmy Jablotron, který je koncipován pro mobil
Ericsson, celé zařízení stojí bezmála 10 tis. korun, což mi nepřipadá zrovna
jako málo. Navíc je to pouze zařízení do toho si ještě někde musíte sehnat
SIMku. Klasický pager je omezený především vzdáleností příjmu od vozidla
která se pohybuje do dvou kilometrů ve volném terénu a v zástavbě prudce
klesá, naopak výhodou je "neplacený" provoz. GSM pager ze staršího telefonu
navíc umožňuje nezávislost na vzdálenosti, pokud jsou obě stanice v dosahu
GSM sítě. Navíc umožňuje odposlech vnitřku vozidla. Jednoduchá informační
zpráva je předána pomocí čísla volajícího, kdy do vašeho mobilního telefonu
místo jména zadáte například "Napadení vozidla", nebo "Alarm auto". Pokud
tento příchozí hovor přijmete uslyšíte co se uvnitř vozu děje. Abych nezapomněl
jednou z výhod tohoto pageru oproti klasice je také to, že nemusíte nosit
další krabičku sebou a vyměňovat měsíčně jedny baterie, což není
zase tak malý obnos. Celá funkce je zapínána dvojitým stiskem klávesy OK,
která inicializuje volání na poslední volané číslo. Dvojité sepnutí je
jednoduše iniciováno z výstupu pro sirénu. Mobil je neustále pod napětím,
napájen je stabilizátorem 7805, baterie v mobilu vůbec nejsou. Spotřeba
mobilu v klidu je zanedbatelná, vzhledem k tomu, že na 100* kapacitně menší
baterii funguje cca týden. Důvodem proč je mobil neustále zapojen je "pomalost"
přihlašování do sítě. Teoreticky by se dalo napájení pro mobil vyvést také
od sirény a mobil by tedy v případě poplachu byl napájen, přihlásil by
se a zavolal... Ušetřila by se sice baterie dalšího stálého odběru, ale
podle mého soudu to již není bezpečné. Průměrná doba od narušení, do "přijmutí
poplachu" (začne cílový mobil vyzvánět) při stálém napájení je 7/8s. Při
napájení zapojeném až při poplachu je čas mezi narušením a vyzváněním minimálně
18s. Za dvacet sekund už mohou být s autorádiem, kufříkem či něčím jiným
na cestě do zastavárny, případně při pokusech jak dlouho trvá odpojení
baterky jsem dosel k času kolem 12s. Od vyháčkování po přeštípnutí hlavního
kabelu k baterce. A v neposlední řadě při napájení přes "sirénu" je problém
s odposlechem vozidla protože většinou po 30s zmlkne, to se ovšem částečně
dá řešit napojením na blikače, které většinou svítí něpřetřžitě několik
minut. Jedním z problémů byl příjem signálu ve vozidle pod palubní deskou,
můj telefon však měl konektor na externí anténu, kterou jsem udělal díky
měřícímu přístroji na antény vcelku přesně a umístil do sloupku, příjem
se zvýšil o 15db/m (podle engeneering menu mobilu) a byl srovnatelný s
příjmem pokud se člověk pohyboval volně v prostoru.
Celé zařízení je zatím ve zkušební fázi, ve vozidle absolovalo již
přes třicet zkušebních poplachů na různých místech a jeden nezkušební kdy
mi někdo ukradl stěrače, než jsem se však zbudil a došel k oknu již byl
pryč. Ve všech případech až na jeden se zařízení dovolalo a splnilo "oznamovací"
povinnost, ten jeden případ připadal na problémy sítě paegas, která prostě
nebyla v tu chvíli schopna spojit hovor.
V budoucnosti by se mohli otevřít další možnosti tohoto provedení,
v současné době existuje pro firmy služba GSM locking, kde s určitou přesností
desítek metrů (ve městě, mimo města se přesnost zhoršuje až na stvoky metrů)
dokážou určit polohu mobilu, pokud by tuto službu časem zpřístupnili všem
zákazníkům, dalo by se vozidlo sledovat i po odcizení.
Pro a proti
+ nízká pořízovací cena např. oproti obchodně nabízenému
+ přenos informace zajištěn i ve městech a na delší vzdálenost (u radio
pageru se ve městě znatelně zkracuje vzdálenost na kterou je funkční)
+ není nutno nosit další přístroj stále sebou, nemusí se měnit baterie
- pomalejší přenos informace oproti klasickému pageru (až 15s)
- nutno dobíjet kredit aspoň jednou za *podle operátora
Závěr je tedy jednoduchý, s poměrně malou investicí lze získat užitečný
doplněk alarmu.
Poznámka, toto vozidlo má sirénu zapnutou jen v případě poplachu, změna režimu není sirénou signalizována, pokud by byla, bylo by nutno tomu uzpůsobit zapojení. Dále u některých jiných značek mobilů se poslední volané číslo inicializuje jinak, třeba delším stisknutím klávesy OK, vzhledem k tomu je samozřejmně třeba upravit připojení.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|