ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
22. října 1999

Fólie na okna

trochu zkušeností s instalací černých fólií


Nedávno jsem s kamarádem zkoušel nalepit autofólie na skla a rád se s vámi podělím o pár zkušenotsí a postřehů. Fólie jsem sehnal v obchodě s autopotřebami (k vidění jsou poměrně často). Zakoupit se dá fólie šíře 50, nebo 75 cm délka je 300 cm, fólie se prodávají v různých provedeních od stříbrné až po černou ve vzorkovníku měli 16 typů. Pro test jsem vyzkoušel tu nejčernější černou co měli. Fólie mě přišla na rovných 400 kč (velikost 75*300, ta měnší byla za 240kč ).  Širší fólii jsem vybral pro zadní okno, které u škody Rapid má přesně těch 75cm, po zkušenostech vám však mohu říci, že je zcela jedno, jako šíři fólie zakoupíte, protože speciálně právě u zadního okna se dělá z malých pruhů, které je možno nastřihat i z menší fólie. Fólie by svou délkou měla stačit na zadní okno a boční zadní okénka, počítáno na Š120,Rapid a Favorit. U novějších aut jako Felicia a Octavia je lepší nechat v případě zajmů na skla napařit kov -tzv.kouření skel to pro zajímavost stojí tak 3000-5000 kč, tedy zhruba desetinásobek ceny fólie.Výhodou kouřených skel je také jejich homologace tudíž možnost bezproblémové konfrontace s policisty, tedy ne že by fólie neměly atest, ale tyto levné je určitě nemají, k sehnání jsou samozřejmně i fólie s atestem, ale za cenu mnohem vyšší (cca 500 kč za m2).

Instalace byla popsána v českém návodu, nejjednodušší pracovní přípravky přiloženy. K práci potřebujete: pravítko, tužku, ořezávač (dodáván), rozprašovač, saponát s vodou (1l) a stěrku. Pracovní postup je následovný (bude se mi to lehce vyprávět ja jen koukal), u stahovacích oken, okénka vyndáme a lepíme mimo vůz. Naměříme si fólii a zhruba uřízneme, očistíme sklo, sklo nastříkáme rozprašovačem saponátem, odstraníme z fólie ochrannou vrstvu a přilepíme zhruba na sklo. S fólií je možno v této fázi po skle pohybovat a docílit tak přesného umístění. Poté se žiletkou přesně oříznou okraje podle skla. V další fázi dodávanou stěrkou vyháníme bubliny na okraj fólie. Stahovací okénka pak není možné 48 hodin používat (stahovat). U pevných zadních bočních okének je postup stejný, až na demontáž okénka. Pracovní postup se liší až u zadního okna, kde pro jeho prohnutí není možné lepit fólii v jednom kuse, v návodu doporučují čtyři pruhy. Jinak je postup lepení na zadní okno obdobný, ale je s ním jednoznačně nejvíce práce. Ihned po nelepení se objeví takové "mapy", ty vznikají vlhkostí mezi sklem a fólií, jsou v pořádku, do dvou dnů zmizí. A pokud jsem to ještě nepoznamenal k montáži je potřeba dvou lidí, nebo je to alespoň velmi vhodné.
První dojmy, z venku vypadá auto hned o něco lépe (záleží na vkusu) dovnitř není vidět, viditelnost zevnitř ven je lepší, ale vnitřní zrcátko je možné rovnou vyhodit, není v něm nic vidět. Při couvání také vadí nízká průhlednost, možná jsem měl raději volit ménětmavé fólie. Teplotně je zatím fólie stálá, nevadí jí ani sluníčko, ani vyhřívání zadního okna. Neřekl bych, že v autě jsou vyšší teploty v slunných dnech, spíš o něco nižší, ale to je subjektivní pocit. Malým přínosem je v tomto případě i jakýsi UV filtr, ovšem nijak blíže nespecifikovaný ani v letáku ani na obalu (pouze jakási značka UVfiltr).

Shrnutí: fólie jsou pro lidi, kteří mají rádi heslo za málo peněz hodně muziky, tomu ovšem odpovídá i výsledek, který má hodně daleko ke kouřeným sklům, které jsou ovšem desetkrát dražší.

+ nízká cena
+ jednoduchá montáž
- vizáž (všechny bubliny nejdou ven)
- zevnitř neprůhledné auto
- tato fólie je neatestovaná

POZOR ! Pokud nalepíte fólii na zadní okno počítejte s tím, že pokud ji někdy budete sundavat pujde vyhřívání zadního okna dolu s ní.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (58):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů