ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
9. února 2001

Máme holé za...

aneb tuningové úpravy zadní části vozu


Nebojte se nechci zde začít rozebírat momentální ekonomickou situaci v ČR. Článek jednoznačně míří k úpravám zadních partií vozu.
Jedná se již o jistý směr úprav zadní partie, především v místě pátých dveří. Jistě netřeba dlouho hledat odkud vítr vane a kde se první úpravci inspirovali.

Zde VW Golf s touto úpravou. Podobně lze však vidět i jiná úpravená zahraniční auta. Já osobně takto viděl jako první před asi šesti lety právě Golfa. Teprve daleko později se začali objevovat úpravy Favoritů a Felicií.

Ale začnemě se Škodovkami popořadě, zde Rapid ve velice zajímavé úpravě. Celá zadní část je "zametena" zadní čelo které prošlo notnou změnou i zadní nárazník hladce přecházejí do karoserie. SPZ se přesunula na spodní lem nárazníku. Praktický problém by asi bylo vyndání motoru z vozu.

Druhým zástupcem řady 105-120-130 je klasické eMko. Zde již není taková čistota tvarů a přechodů, ale to je dáno použitím sériově vyráběných (dodatečných) plastů. Všimněte si že zmizeli díry pro SPZ, nápis pod pravým světlometem a na kapotě klasický spoiler, nahrazen křídlem. Jistě je to jednodušší a méně pracnější varianta než předchozí, také však asi praktičtější. Na obou vozech se mi líbí ta jednoduchost, jak to vypadá -  v tom je ta krása.

Asi hlavní příčinou těchto úprav bude snaha odlišit se od "davu" stejných automobilů.

Favority

Na tomto voze je velmi zajímavé barevné sladění, kdy barva zadních světlometů dostala podobný nádech jak okolí. Celkově ale už při prvním pohledu je vidět že záď je už maximálně upravená oproti sérii jak to šlo, stříška, křídlo, kryt na dvěřích, spoiler. Je to asi tak maximum co tam lze dostat aniž by auto začalo být "oplastované až moc". Díky tomu vhodnému barevnému sladění však všechny doplňky opticky "padnou".

Opět Favorit, opět oplastováno co se dá, stříška, křídlo, dveře, ztmavené světla a nastřikaný nárazník. Zde je načase připomenout jeden problém s pátymi dveřmi, tedy vozy s motorem vpředu, u kterých se tato úprava zadních dveři dělá, tím problémem je "vyndání" vnější části zámku. To znamená že kufr je možno pak odevřít pouze páčkou od řidiče. A je tu ještě jeden problém, SPZ je sice přemístěna, ale není osvětlena. Bez osvětlení SPZ neprojde vůz technickou, a na silnici mohou policisté za tento nevyhovující technický stav uložit pokutu. Tento problém tj. osvětlení SPZ při jejím přemístění, opomene zhruba polovina úpravců.

A poslední Favorit. Zde celkově jednodušší, žádné další přídavné plasty, jen tam zajímavě opticky vyčnívá ten znak Škody. SPZ osvětlená, světla ztmavená.
 
 

A máme tu první Felicii. Zde je práce na úpravě mnohem více, původní prolisy není vůbec poznat. Zmizel znak, plastový pás i prolis pro SPZ. Pokud úprava na tomto voze působí poněkud zvláštně je to dáno lakem, vzhledem k autu působí velice matně.

Tady je již výsledný dojem daleko lepší, znak zůstal zachován a opět působí jako výrazný prvek zádě.

Velmi zajímavě pak nakonec působí takto upravená Octavia. Podle mého osobního estetického cítění je to však už příliš velká plocha, které chybí vyjádření.

Pokud si schrneme všechny úpravy, které jste si tu prohlédli, pak se většinou jedná o zjednodušení zádě, tj. odstranění nápisů, loga a vytažení prolisu pro SPZ na úroveň okolí. Barevné sladění je také důležitým aspektem, který může celou práci znehodnotit, konečnou úpravou je většinou přemístění SPZ na nárazník. S přemístěním SPZ však souvisí již zmiňované její osvětlení, to musí být bílé barvy a musí osvětlovat tabulku tak aby byla čitelná ze vzdálenosti minimálně 25m.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (33):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů