|
22. října 1999
Akumulátorpopis, obecné rady, typy
Akumulátor
je sekundární zdroj proudu, jeho hlavní funkcí je zajišťovat nastartování
motoru a tudíž zapnutí primárního zdroje proudu alternátoru. Samozřejmně
je také určen k napájení spotřebičů např. světel, přístrojů, alarmů apod.
zařízení, pokud není v chodu motor. Ve vozidlechŠkoda se bez vyjímek používají
olověné akumulátory. Podle provedení akumulátorů rozeznáváme dva druhy,
starší typ s asfaltovoou nádobou byl těžký měl menší kapacitu (při schodných
rozměrech) a potřeboval větší údržbu, novější typy (ať už domácí, či zahraniční)
mají nádoby z polypropylénu, (šedá, mírně průhledná hmota), jsou lehčí
mají větší kapacitu a potřebují méně často údržbu. Jako náhradní díl se
dají sehnat pouze novejší typy akumulátorů, proto se starším typem nebudu
vůbec zabývat.
Umístění akumulátoru je dáno z výroby a nelze jej měnit. Starší vozy
Škoda s motorem vzadu měly baterii v příručním zavazadlovém prostoru za
zadnímy sedčkami, novější vozidla(Favorit a dále) mají akumulátor umístěn
v motorovém prostoru. Z výroby byly vozy osazovány těmito akumulátory:
Škoda 105, 120,130 |
12V 37Ah (AKUMA 6 NU 37) |
Škoda 105, 120,130 |
12V 40Ah (AKUMA L1) |
Škoda Favorit |
12V 40Ah (AKUMA L1S) |
Škoda Favorit (za příplatek, nebo u lepších typů výbavy) |
12V 40Ah bezúdržbový (AKUMA L1W) |
|
|
Bezúdržbový znamená, že po první rok provozu není nutné akumulátor kontrolovat,
v následujících rocích už pro něj platí stejná údržbová kritéria jako pro
ostatní.Bezúdržbovosti po první rok se dociluje sníženým zplynováním a
nízkým samovybíjením.
Možnosti záměny akumulátoru při koupi nového, zejména jde o koupi akumulátoru
s větši jmenovitou kapacitou, opačně to jest s menší kapacitou nedoporučuji.
Obecně nastávají dvě hranice maximální kapacity akumulátoru, který je možné
dát do vozu, první nakolik kapacitně velký akumulátor je schopen alternátor
dobít při obvyklých jízdách (aby se stále jen nevybíjel), druhým omezením
je velikost akumulátoru, například do vozů Š120 nelze dát větši akumulátor
něž 44Ah, protože se zkrátka nevejde do kaslíku určeného pro baterku. U
vozů s umístěním u motoru je řešení jednodušší zde se dají snadno umístit
i baterie 55Ah. Alternátor 42A (resp.55A) dokáže spolehlivě nabíjet baterii
44Ah (resp. 55Ah). Pokud se tedy kapacity týká mohu vřele doporučit akumulátory
44Ah, jejichž cenový rozcíl oproti akumulátorům s kapacitou 40(37Ah) není
velký. Větší (kapacitně) baterie nemají význam u vozidel, kde není kapacita
navíc využita (silnější startér (1kw), vyhř.oken, příd.světlomety, a další
elektrické přístroje).
Údržba akumulátoru
Jednou za čtvrt roku je vhodné zkontrolovat stav elektrolytu v článcích,
hladina je viditelná z venku a na přední straně schránky akumulátoru jsou
(většinou) ryska s označením MIN a MAX. Akumulátor se dolévá zásadně destilovanou
vodou !!! Je vhodné akumulátor nabít na domácí nabíječce dvakrát ročně,
nejméně však jednou před zimní sezónou. Jednou ročně je také vhodné očistit
kontakty baterie a případně plochy potřít tenkou vrstvou tuku. Akumulátor
je vždy nutné pečlivě přidělat do vozidla zpět.
Odpojování akumulátoru
Akumulátor odpojujeme vždy, když je nutná jeho kontrola a údržba, nebo
při dobíjenía při opravných činnostech jinde na vozidle, které by mohli
akumulátor poškodit, jako je např. sváření, úpravy elektroinstalace, výměna
startéru. Při odpojování akumulátoru je NUTNÉ nejprve odpojit svorku
mínus. Aby nemohlo dojítke zkratu mezi klíčem kterým povolujeme svorku
plus a karoserií. Ten samý, ale opačný postup se používá při montáži, kdy
je nutné jako první montovat svorku plus.
Nabíjení akumulátoru
Při nabíjení akumulátoru je nutné ho vyndat z vozu. Akumulátor je nutné
nabíjet nabíječkou k tomu určenou napájenou ze sítě. Nutným předpokladem
nabíječky je, že nabíjí na hodnotu proudu a nikoliv napětí jako např alternátor
ve vozidle,také pro to nikdy nemůže správně seřízený alternátor plně nabít
baterii, při ideálních podmínkách ji nabije tak na 85%. Zatímco tedy dobíječky
omezující dobíjení proudem umožňují dobití na 100% (teoreticky). Akumulátor
není vhodné nabíjet větším proudem než je jedna desetina jeho jmenovite
kapacity, tj. 4A pro akumulátor 40Ah. Během nabíjení neotvíráme zátky,
mohlo by dojít k "vyprskávání" z nádoby, která beztoho má odvetrávání.
Při dobíjení akumulátoru je nutné zajistit koloběh vzduchu v místnosti
dobíjení v akumulátoru totiž vznikají a z něho unikají třaskavé plyny.
Vlastnosti akumulátorů
Každý akumulátor trpí samovybíjením, proud, kterým se vybíjí je vetšinou
tak malý že akumulátor by vydržel nabitý přes půl roku, při vybíjení velkým
proudem, obvykle startování, se po delší době začne z desek uvolňovat ,který
zvyšuje samovybíjení. Zde tedy startovatelnost motoru má přímý důsledek
na životnost akumulátoru. Viděl jsem akumulátory, které po roce provozu
po změření měly 40% jmenovité kapacity. Když už jsem nakousl problém tak
taky doplním jak udržovat baterii pokudmožno co nejdéle v provozuschopném
stavu. Startér používejte max. na 10 vteřin, pokud je potřeba ho použít
znova počkejte minimálně 20 vteřin než začnete znovu spouštět. Pořiďte
si batest s diodami a signalizátor rozsvícených světel. Batest vám ukáže
kdy je potřeba dobít baterii, to je užitečné především v zimě, za provozu.motoru
pak ukazuje, kdy spotřeba přístrojů přesáhla hranici schopnosti pokrytí
alternátorem a přístroje začaly odebírat proud z akumulátoru (typicky v
kolonách s puštěným větrákem a dalšímy spotřebiči při nízkých otáčkách
motoru. Mimo to batest dokáže indikovat správnou funkci dobíjení.
Indikátor rozsvícených světel, který hlučně upozorní na rozsvícená světla
při vypnutí zapalování, nebo otevření dveří, snižuje možnost úplného vybití
baterie při opomenutí zapnutých světel při odchodu z vozu. Další vlastností
akumulátoru je závislost kapacity akumulátoru na teplotě okolí, obecně
platí, že čím vyšší teplota (pod nulou) tím menší je kapacita, např při
-20st.C je to cca 70% kapacity a vzhledem k tomu, že dobíjení vozidla není
sto dobít plně baterii a za ostatních specifických podmínek zimního provozu
není problém se dostat ke kapacitě 50% jmenovité. Naopak stav nabití akumulátoru
ovlivňuje teplotu při níž akumulátor zamrzá, jak uvádí následující tabulka:
Stav nabití |
Teplota při níž zamrzá |
100% |
-65 st. C |
50% |
-40 st. C |
0% |
-10 st. C |
Nabití akumulátoru se měří tzv. hustoměrem, který ukazuje měrnou hustotu
elektrolytu, toto měření se má provádět při teplotě okolí 20 st. C.
Stav nabití |
Měrná hustota elektrolytu (gcm-3) |
100% plně |
1,28 |
50% napůl |
1,23 |
0% vybit |
1,14 |
Konec životnosti
Akumulátor vhodný vyměnit za nový poznáme uživatelsky především podle
ztíženého startování v zimě. Na dně je vidět kal a desky viditelné po vyndání
víček jsou pokroucené. Stoprocentní zjištění lze dokázat pouze při vyndání
akumulátoru z vozu nabití na plnou kapacitu a změření hustoměrem na elektrolit.
Pokud ukazuje skoro stejně jako u vybité baterky, nebo je přimo v poli
ihned dobít je baterka zralá na výměnu. Jiným případem snadno zjistitelným
je, stav baterie, kdy ta má zhruba o dva volty méně než má mít,kontrola
tohoto stavu se provádí při otevřených víčkách baterie, kyd při nabíjení
jeden článek neplynuje (neutvářejí se v něm bublinky), baterie s vadným
článkem je neopravitelná. Pokud je baterie po nabití v pořádku je nutno
hledat závadu jinde např. na dobíjecí soustavě. V případě, že je nutno
akumulátor vyměnit je v současné době dostatečný výběr značek a typů z
kterých je možno vybírat, v případě, že nechcete mít žádné problémy zvolte
akumulátor se stejnými parametry jako ten co tam máte, jinak vám samozřejmně
jistě rádi prodavači doporučí nějaký vhodný akumulátor do vašeho vozu,
pamatujte však na výše zmíněné možnosti záměny akumulátorů za jiné typy
rozměrově a kapacitně.
Co dělat pokud jsem zapomněl zapnutá světla a vybili mi akumulátor ?
Baterii vyndat z vozidla a doma v klidu nabít počítejte s nabíjecím
časem tak o třetinu delšim než obvykle. Tuto operaci je nutné provést ihned
po vybití bateri, nejpozději druhý den. Pokud se tak stane později
např. za týden sníží se značně kapacita baterie, zatímco v případě pokud
se to odchytí včas tak je snížení kapacity neměřitelné.
UPOZORNĚNÍ pro majitele alarmů a jiných zařízení, která nepřetržitě
odebírají proud z akumulátoru, přesvědčete se u prodejce (při koupi) zda
toto zařízení nemá nadměrnou spotřebu, prodávají se i alarmy, které během
14 dnů dokáží vybít standartně nabitý akumulátor !!!
Umístění akumulátoru
u vozů Škoda 105-Rapid, celkem bly dvě varianty umístění, obě byly za zadnímy
sedačkami v příručním zavazadlovém prostoru, lišily se pouze hloubkou zapuštění
kaslíku baterky starší typ (A) měl akumulátor zapuštěný úplně tzn. že nevyčníval
nad spodní část zavazadelníku, nový kaslík B (provedení od roku 84)
je zapuštěný napůl, změna byla provedena pro možnost montování zadních
vlečených náprav. Výhodou novějšího kaslíku je snadnější vyndavání baterie,
nevýhodou omezení prostoru a využití příručního zavazadelníku.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články  upravit článek pro tisk 
|
|
|