3. února 2000
Škoda 130L/A II.popis vozu trochu jinak Tento popis je věnován závodnímu vozu Š130L/A, který ač nedosahoval výkonů
původní Škody130LR si jistě zaslouží náš obdiv a úctu o kterou usilují
konstruktéři a celé týmy lidí kteří pracují a pracovali na vývoji
sportovních verzí automobilů Škoda.
Zde uvedený technický popis vyvozuji z homologací tohoto závodního
vozu pro soutěžní rok 1987, kde byl tento vůz homologován pro soutěžní
skupinu A. Tento vůz se vyráběl v letech 1988 až 1990. Jeho maximální rychlost
byla 200 km/h.
Motor:
- výkon 66kW
- kompresní poměr 12:1
- úprava hlavy, jiné ventily, jiné pružiny ventilů
- upravená ojnice (odlehčená)
- jiné písty (dnes už nesehnatelné)
- ostrá vačka
- předělávaný blok motoru, úprava oběžného olejového systému
- přidaný chladič oleje
- zapalování Bosch
- spojka Sachs
- předělané uložení motoru a převodovky
- úprava karburátoru
- vrtání zdvih 75,5/72 mm
- objem 1289 cm3
Tlumič výfuku:
- hlasitost 100dB
- umístěný napříč vozu, výfuková koncovka na pravé straně vozidla
- minimální útlum motoru
Podvozek:
- zesílená ramena přední nápravy
- jiné pružiny - nižší (jako originální díl již nelze sehnat)
- jiné hřídele poloos (Lobro)
- ostřejší řízení hřebenové
- sportovní dvojčinné tlumiče šotolina / asfalt
- jiný stabilizátor přední nápravy
- rozchod vpředu / vzadu 1440/1445 mm
Brzdy:
- vpředu čtyřpístové chlazené kotouče
- vzadu čtyřpístové kotoučové
- hydraulická ruční brzda
- změněné pedálové ústrojí
- pevný brzdící poměr přední/zadní
- samozřejmně bez posilovače
Ostatní:
- byla homologována přídavná hliníková nádrž o objemu 45l do kufru
- ochranný rám uvnitř vozidla
- kompletní předělání převodovky (zbyla v podstatě jen škříň)
Tento seznam úprav oproti sériovému vozu Š130 z kterého je soutěžní
vůz odvozen samozřejmně není kompletní, výčet všech úprav by zabral podstatně
více místa, proto jsou zde uvedeny pouze hlavní rysy úprav.
Pozn. V současné době (únor2000) se snažím dohodnout s AMK Škoda
možnost republikace původních knižnic o sportovních úpravách vozů Škoda
130L/A.
Použito materiálů o homologaci Š130LR pro rok 1987, dále brožury Úpravy
motoru podvozku a výfuku pro soutěžní vozidla Š130 L/A.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|