Charakteristika motor? Š105-136 (krátký popis, tabulky výkon?, použití bezolovnatého benzínu)
Rubrika: Motor
Publikován: 21. ledna 2000
Spole?né‚ znaky motor? montovaných do automobil? Škoda typové‚ ?ady 105/120/130/135/136.
Motor je z zážehový ?ty?dobý ?adov? ?ty?válec, karbura?ní s rozvodem OHV. Je chlazený sm?sí vody a nízkotuhnoucí kapaliny s nuceným ob?hem, který zajiš?uje ?erpadlo pohán?né‚ od klikového h?ídele klínovým ?emenem. Klikový h?ídel je uložen ve t?ech ložiskách s tenkost?nnými pánvemi. Blok motoru je tlakov? litý z hliníkové slitiny. Ojnice mají na ?epech klikového h?ídele tenkost?nné pánve horní oko pro pístní ?ep s bronzovým pouzdrem. Písty z lehké slitiny mají po t?ech kroužcích. Válce jsou samostatné, litinové‚ vložené do motorového bloku. Tlakové mazání je zajišt?no olejovým zubovým ?erpadlem. Tlak oleje reguluje samo?inn? kuli?kový ventil. Odv?trávání motorové‚ sk?ín? má uzav?ený okruh s odsáváním p?es karburátor. Karburátor je spádový dvoustup?ový s mechanick?m syti?em.?isti? vzduchu je suchý s válcovou papírovou vým?nnou filtra?ní vložkou. Palivové‚ ?erpadlo je membránové‚ mechanické, pohán?né výst?edníkem va?kového h?ídele. Zapalováni je kontaktní s po?adím na válce 1-3-4-2. Rozd?lova? má odst?edivou a podtlakovou regulaci p?edstihu zážehu. Primární elektrický zdroj je alternátor o jmenovitém nap?tí 14 V. Motor je pravoto?ivý p?i pohledu ve sm?ru jízdy (ze strany ?emenice a rozvodových kol).
?íslo motoru
?íslo motoru je vyraženo na p?írub? bloku motoru pro montáž ?erpadla chladící kapaliny. Od roku 1977 (náb?h typové ?ady 105/120) je za šesticiferným po?adovým výrobním ?íslem motoru lomítko a pak následuje ?íslice udávající typ motoru (index):
/1 Š105 ...... (Š742.10)
/2 Š120 ...... (Š742.12)
/3 Š120 ...... (chladírenská jednotka)
/4 Š110R
/5 Š110
/6 Š120 Garde,Rapid
/7 Š130 ...... (Š742.13)
/8 Š100
/9 Š120 LS ..... (Š742.12)
Od kv?tna 1987 zavedl výrobce ?íslování motoru novým zp?sobem. Nálitek p?íruby je rozší?en a ?íslo je ve dvou ?ádcích. V prvním ?ádku je sedmimístné po?adové výrobní ?íslo motoru ukon?ené hv?zdi?kou, v druhém ?ádku je t?emi ?íslicemi udán typ motoru (105, 120, 130, 135, 136). Je-li za tímto ?íslem uvedena ?íslice 8, znamená to, že u motoru je upravena hlava válc? (ze šedé litiny) pro použití bezolovnatého benzínu. U Š135 se identifika?ní kód 8 neuvádí, tento typ je ur?en pro trvalé používání bezolovnatého benzinu.
U voz? s motory Š742.136 je kód vyzna?en jen v p?ípad?, že hlava má ventilová sedla z materiálu, který dovoluje provoz i na bezolovnatý benzin. Pokud u typu Š742.136 kód vyzna?en není, je nutné užívat benzin olovnatý.
ŠKODA 742.10 Š105 S,L,SP,GL
ŠKODA 742.12 Š120 -,L,LE,GL,125L
ŠKODA 742.12X Š120 LS,GLS,LX,GARDE,RAPID
ŠKODA 742.13 Š130 L,GL,RAPID130
ŠKODA 742.135 Š135 L,GL,RAPID135
ŠKODA 742.136 Š136 L,GL,RAPID136
Na obrázku jsou uvedeny diagramy výkonu (1), to?ivého momentu (2) a spot?eby paliva (3) dle ISO (tj. s veškerým p?íslušenstvím - ?erpadlem chladící kapaliny, alternátorem, ?isti?em vzduchu a tlumi?em výfuku). Hodnoty u nového, nebo generálkovaného motoru po záb?hu (2500 km jízdy nebo 50 hodin chodu) v toleranci +/- 5 %.
Autor článku: Chipmen (Petr Vá?a)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz