koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Oprava centrálního zamykání Felicia (nejednodušeji - výměnou)
Rubrika: Elektrika
Publikovn: 10. kvtna 2011

Ve Felicii, r.v.99(facelift) jsem řešil následující problém centrálního zamykání. Zamykání fungovalo 100%, odemykání spíše náhodně, s klesající teplotou funkčnost odemykání rapidně klesala.


Doporučuji odmontovat víko schránky, je to jen osm šroubů a usnadní to celkový přístup.

Jednotka centrálního zamykání Autron KZ-5, je umístěna za schránkou u spolujezdce. To je dobrá zpráva, je velmi lehce a rychle dostupná. Zkontroloval jsem přívodní kabely, pojistky, změřil, zda přívodní napájení kvůli nějakému problému na cestě neklesá. Napájení i zem byly v pořádku, tak jsem jednotku odpojil a zkusil přivést v krátkém intervalu napájení a zem přímo k servům (cca 0,5sec), všechna serva ve dveřích fungovala bez problémů a spolehlivě. Takže za problémy byla odpovědná jednotka.

K jednotce není žádné schéma, je postavena na jednom integrovaném obvodu, jednom dvojrelé a cca 50 pasivních součástkách. Relé je zatavené a nerozebiratelné, výrobce siemens a jen toto relé samotné stojí více než kolik stojí použitelný jiný typ jednotky. Kvůli počtu pasivních součástek mě nenadchlo ani případné jejich měření, pro zjištění která součástka např. časem vykazuje jiné hodnoty. Řešení pro mne mnohem jednodušší a efektivnější bylo koupit za 100,-kč novou univerzální jednotku pro ovládání centrálů a její montáž.

Univerzální jednotka dorazila poštou za tři dny, její součástí bylo jednoduché schéma i kabeláž. Zapojení originální jednotky je pin1 +12V z aku přes pojistku, pin2 zem, pin3 výstup k motorům šedá, pin4 výstup k motorům modrá, pin5 vstup z dorazů v předních motorech (zavření), pin6 vstup např. z alarmu (zamčení), pin7 vstup z dorazů v předních motorech (odevření), pin8 vstup např. z alarmu (odemčení).

Původní konektor jsem odstřihnul a kabeláž s novým konektorem zkrátil na 10cm a připojil pomocí přímých lisovacích spojek. Rychlospojkám jsem se v tomto případě vyhnul, proudy při činnosti jsou poměrně velké a průřezy kablíků jen tak akorát, takže rychlospojky nejsou vhodné, časem by mohly omezit protékající proud.

Napájení a serva jsem připojil "natvrdo" a pak teprve vyzkoušel připojit řídící signály od serv, po vyzkoušení správné funkce připojil napevno a stejně tak výstupy z alarmu.

Nakonec jsem vše zaizoloval, v tomto případě tepleně stahovatelnou izolací a následně zafixoval celou skupinu kabelů pomocí vázacích plastových pásků.

Funkcionalita centrálního zamykání po výměně jednotky je opět 100% a přítom investice do opravy byla 100,- kč za jednotku a cca hodina práce.

Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz