Škoda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Váňa & Panda internet studio
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.

MB 1000 a Š 100 (1964-1976) (Postup výroby a inovace v pr?b?hu výroby )
Rubrika: Technická data
Publikován: 31. března 2009

MB

04/64 – po?átek výroby MB 1000 (typ 990)

Barevná paleta (113-tmavošedá, 432-tmavomodrá, 612-slonová kost, 831-oranžov? ?ervená). Cena nového vozu 44 000,- K?s.


serie 0 – motory 000501 – 001000 (duben 1964)

serie 1 – motory 001001 – 003100 (05-07/64)

06/64
od motoru ?. 002 500

Zkrácení p?edních vinutých pružin z 292 na 281 mm volné délky spolu se zvýšením zdvihu ramen p?ední nápravy.


serie 2 – motory 003100 – 013200 (07-10/64)

08/64
od motoru ?. 005 907

Zesílení pístního ?epu zmenšením vnit?ního pr?m?ru ze 13 na 12 mm (vn?jší pr?m?r 18 mm).


serie 3 – motory 013200 – 026260 (10/64-02/65)
od motoru ?. 017 200

Pr?m?r ?emenice v?tráku chladi?e 129,5 mm namísto p?vodních 112,5 mm


01/65
od motoru ?. 022 731

Zesílení va?kové h?ídele v místech nasazení kola ?et?zového rozvodu z pr?m?ru 36 na 40 mm.


serie 4 – motory 026261 – 034260 (02-04/65)

serie 5 – motory 034261 – 050170 (04-06/65)

serie 6 – motory 050171 – 064810 (06-09/65)

07/65
od karoserie 056 200

Zám?na brzdové kapaliny "ATE Blau" nejprve za PENTOSIN (NSR) a následn? za SYNTOL HD 190.

od motoru ?. 056 303

Matice svorník? hlavy válc? 17 namísto 14 mm.


09/65
od motoru ?. 061 950

Zesílení spojkové lamely z tlouš?ky 10 na 11,5 mm s odpovídající zm?nou setrva?níku.

od motoru ?. 062 000

Rozší?ení ozubeného kola olejového ?erpadla o 2 mm spolu s úpravou víka rozvodu, držáku rozd?lova?e a ?epem olejové pumpy.


serie 7 – motory 064811 – 083371 (09/65-01/66)

12/65
od motoru ?. 079 874
Modelový rok 1966 (1000 MB)

Zm?na ?elní partie karoserie (ovál uzav?en p?ed blinkry). Opat?ení zadních dve?í d?tskou pojistkou. V rámci modelového roku náb?h výroby sportovního tudoru MBX 1000 (do 1968, vyrobeno1403 kus?). Barevná paleta (113-tmavošedá, 116-sv?tle šedá, 429-modrá, 436-modrozelená, 625-sv?tle béžová, 837-?ervená). Vyšší výkon na základ?: zm?ny ?asování ventil? (delší doba otev?ení sání), p?idání druhé (vnit?ní) ventilové pružiny, zv?tšení hlavní trysky karburátoru ze 120 na 125

od motoru ?. 080 000

Zm?na nastavení geometrie zadní osy – p?vodní rozbíhavost 0 až -2 mm na sbíhavost 0 až +2 mm.


serie 8 – motory 083372 – 103071 (01-04/66), typ 721

01/66
od motoru ?. 084 740/1

Nová va?ková h?ídel (240/233 – model 1966 a dále používaná až do modelu Š 120 GLS). P?edstih 5°.

od karoserie 088 136

Nová podp?ra motorové kapoty (p?emíst?ní z pravé ?ásti na st?ed) a zm?na vzduchového filtru.

od motoru ?. 087 934

Nová hlava válc? (zm?na vlevo vzadu za výfukovým potrubím prvního válce), svorníky s maticemi upev?ující hlavu k bloku nahrazeny šrouby se šestihranem.

od karoserie 089 682

Nové kli?ky oken a výklopných okének (plastová koncovka), nová souprava omýva?e ?elního skla (nápis Gejzír na nádržce), úzký ozdobný ovál masky.


serie 9 – motory 103072 – 123021 (04-09/66)

Náb?h výroby komfortn?jší verze 1000 MB De luxe. Od po?átku výroby hranaté v?trací otvory v zadních blatnících a úzký ovál p?ední masky.


04/66
od karoserie 105 100

Brzdové obložení lepeno (d?íve nýtováno) – zv?tšení ú?inné plochy a zv?tšení opot?ebení až na minimální tlouš?ku 1,5 mm.


05/66
od motoru ?. 111 227

Nové dynamo o pr?m?ru 112 mm a zm?na pr?m?ru ?emenice.

od karoserie 117 335

Zapojení couvacího sv?tlometu pro výbavu De luxe.


serie 10 – motory 123022 – 141221 (09/66-12/66)

Nové víko hlavy válc? (snížené hrdlo), nová uzáv?rka oleje, ?emenice v?tráku menšího pr?m?ru (op?t 112,5 mm), hliníkové mezikruží ráfk? a hliníkové lišty prah? (pro vozy De luxe).


09/66
od motoru ?. 136 059

Úpravy pro zjednodušení a zp?esn?ní ovládání akcelerace – nová konzole pedálu akcelerátoru, nové p?epákování u karburátoru (nové ?ty?i díly).


serie 11 – motory 141222 – 163119 (12/66-01/67)

serie 12 – motory 163120 – 186319 (01-04/67)

Nová souprava zapalovacích kabel? (zelené uhlíkové kabely Lucas nebo Kablo Kbely), nové šrouby spodního víka motoru (se šestihrannou hlavou místo válcové), upraven vstup vzduchu v zadních blatnících – hranaté pr?duchy (již i pro provedení standard). Barevná paleta (429-modrá, 436-modrozelená, 837-?ervená, 1013-šedá levandulová, 1025-šedá námo?ní).


01/67
od karoserie 180 898

Vylepšený hlavní sv?tlomet – zm?na tvaru paraboly, nové optické vlastnosti skla (jiné rýhování).


serie 13 – motory 186320 – 210119 (od 04/67)

serie 14 – motory 210120 – 232569 (do 09/67)

Barevná paleta (837-?ervená, 1013-šedá levandulová, 1016-šedobílá, 1025-šedá námo?ní, 4270-tyrkysová sv?tlá, 5910-zelená tmavá, 8220-?ervená tmavá).


08/67
od motoru ?. 215 032

Vyztužení úchytu p?ední nápravy p?idáním nalisovaných drážek.

od motoru ?. 223 460

Zavedení t?snícího "Gufero" kroužku na ložisku klikové h?ídele u setrva?níku namísto p?vodního labyrintu. Na setrva?níku ze strany klikové h?ídele zv?tšeno zahloubení o 1 mm a zv?tšen jeho pr?m?r ze 102(+1) na 110(+1) mm.


serie 15 – motory 232570 – 259270 (09-12/67)

Nové vnit?ní zp?tné zrcátko (plast), bo?ní ukazatele sm?ru v p?edních blatnících (místo pozi?ních sv?tel v zadních sloupcích), st?íbrný lak ráfk? kol (do té doby bílý).


09/67
od karoserie 229 656

Nová ?adicí konzola s nov? ?ešeným ut?sn?ním ty?e v karoserii. Samomazné pouzdro ?adicí páky.

od motoru ?. 226 309

Zesílení mostu hlavních kluzných ložisek v motorovém bloku v souvislosti s náb?hem výroby motoru 1107 ccm (72x68).


11/67
od karoserie 251 234

Zám?na pryžového t?sn?ní dve?í – nejprve lepení a poté zajišt?ní. Gumový profil s kovovou výztuhou.

od motoru ?. 248 885

Nová sk?í? pro v?tší termostat.


serie 16 – motory 259271 – 290099 (67-68)

Upravená sk?í? termostatu (s propojovací hadicí pr?m. 23mm), nový dezén pneu (OS 25).


12/67
od karoserie 261 409

Nové vnit?ní zrcátko – zv?tšení zorného úhlu.


01/68

Zavedena výroba typu 715 – 1100 MB De luxe a typu 723 – 1100 MBX De luxe (vyráb?ny až do 1969 : 1100 MBDe luxe – 22 487 a 1100 MBX De luxe – 1114 kus?).

od karoserie 262 781

Zavedení signalizace stavu brzdové kapaliny, zapojeno na kontrolku tlaku oleje.

od motoru ?. 265 013

Zavedení kuli?kového ložiska 6202/Z namísto p?vodního kluzného v klikové h?ídeli a zkrácení spojkového h?ídele (mrkve) z 280 na 272 mm.

od motoru ?. 266 123

Nový v?tší termostat chlazení v?etn? nového pouzdra a hadice.

od motoru ?. 267 500

Zavedení dvou?adého kuli?kového ložiska 3205N/C6 v p?evodovce místo p?vodního jedno?adého. Zárove? je kolo 3. a 4. stupn? na hnací h?ídeli nasazeno na drážkách a matice zajišt?na pojistným kroužkem.


02/68
od karoserie 280 451

Zavedení korkového plováku stavu brzdové kapaliny namísto plechového, fíbrové t?sn?ní víka, signalizace v kontrolce tlaku oleje.


serie 17 – motory 290100 – 318699 (do 07/68)

04/68
od karoserie 292 501

Zesílení ty?e ?ízení ze 13 na 18 mm.

od motoru ?. 293 501

Zesílení spojkové lamely z 11,5 na 13,5 mm (síla plechu lamely ze 3 na 4 mm) pro zajišt?ní p?enosu vyššího to?ivého momentu, zv?tšení a zesílení pružin a jejich pouzder na p?ítla?ném kotou?i – unifikace s modelem MB 1100.


05/68
od karoserie 319 701

Zavedení plastového držáku slune?ní clony namísto kovového.

od karoserie 325 855

Zm?na pákového ovládání oken, zjednodušení.


serie 18 – motory 318700 – 342189 (od 08/68)

08/68
od motoru ?. 318 700
Modelový rok 1969 (1000 MB a 1100 MB De luxe) s novou elegantn?jší ?elní partií (?)

– nová ozdobná lišta masky "ŠKODA" místo oválu a hranaté blinkry, širšími st?ešními sloupky a st?echa bez prolisu – inovace skeletu. Zm?na p?ístrojové desky – nov? matový lak proti reflexi. Úzké ?emenice (klínové ?emeny i ?emenice odpovídají Š 100), nové kli?ky v?tracích okének (celoplastové), bo?ní ukazatele sm?ru pouze jako zvláštní výbava, upraven chladi? (hrdlo posunuto vpravo, jemn?jší lamely). V rámci tohoto modelového roku ukon?ena výroba MBX 1000 (nahrazeno MBX 1100) a 1000 MBG. Barevná paleta (1013-šedá levandulová, 1019-písková, 1025-šedá námo?ní, 4270-tyrkysová sv?tlá, 5910-zelená tmavá, 8220-?ervená tmavá). Cenová nabídka až do ukon?ení výroby: 1000MB (45 699,- K?s), 1000MB De luxe (48 900,- K?s), 1100MB De luxe (51 700,- K?s) a 1100MBX De luxe (52 900,- K?s)

od motoru ?. 324 800

Rozd?lova? z MB 1100 i pro MB 1000, p?edstih +5st.

od motoru ?. 325 777

Zvýšení výkonu olejového ?erpadla (2 kp/cm2 p?i 2000 ot/min.) – výška kol 20 mm.


09/68
od karoserie 344 025

Zm?na spodního t?sn?ní dve?í.


serie 19 – motory 342190 – 371739 (do 12/68)

12/68
od karoserie 378 101

Zvýšení ú?inku brzd zavedením v?tšího brzdového válce p?ední nápravy (prasátka) o pr?m?ru 25,5 mm. Pro MB 1100 na zadní náprav? na p?ání omezova? – zlepšení sm?rové stability.


serie 20 – motory 371740 – 403539 (12/68-03/69)

01/69
od karoserie 383 101

Zavedení nových duší pneumatik s pr?m?rem ventilku 11,5 mm, namísto p?vodních 16 mm, a s tím i zm?na otvoru v ráfku.

od karoserie 390 091

Nový ?ep zámk? kapot s plochami pro klí? ?. 17.


02/69
od karoserie 390 901

Nové brzdové obložení typu "Raybestos".


03/69
od motoru ?. 403 434

Zm?na upevn?ní palce rozd?lova?e ze šroubového na pérové.


serie 21 – motory 403540 – 435039??? (03/69-08/69) – MB 1000 i vyšší ?íslo motoru

04/69
od karoserie 415 300

Zm?na pr?m?ru brzdových válc? (prasátek) zadní nápravy z 22 na 19 mm. Tím odpadl omezova? tlaku na zadní nápravu montovaný do modelu MB 1100, v?etn? držáku v karoserii.

od karoserie 415 500

Úprava lanovod? táhla ru?ní brzdy (pod víkem na st?edním tunelu, odpovídá Š 100).

od karoserie 420 101

Prodloužení gumového pouzdra a rozp?rné trubky v uložení horního ramene p?ední nápravy, prodloužení ?epu tohoto uložení v?etn? držáku.


08/69
od karoserie 452 651

Zm?na výpustného šroubu palivové nádrže z kuželového na válcový M 14x1,5 s t?snícím kroužkem.


pátek 1.8.1969 – konec výroby model? Š 1000/1100 MB/MBX

Škoda 100

08/69
od motoru ?. 450 632/8 a karoserie 457 696
Modelový rok 1970 – Š 100 (typ 722) a Š 110 (typ 717)

Od po?átku výroby kotou?ové p?ední brzdy a dvojitý brzdný okruh. Významná redukce mazacích míst na p?ední náprav? zavedením samomazných ložisek ?i ložisek s trvalou náplní maziva. Zv?tšená ložiska kol p?ední nápravy. A další... Barevná paleta (1002-bílošedá, 1019-písková, 1071-še? st?ední, 5002-sv?tlezelená, 5910-zelená tmavá, 8220-?ervená tmavá).


12/69
od karoserie 499 501

Nové m?kké t?sn?ní blatník?.


02/70
od motoru ?. 510 078

Sjednocení va?kových h?ídelí motor? obou objem? (?asování použito i pro ?adu 105/120).


03/70
od karoserie 529 101

Zm?na osového uložení svislého ?epu – náhrada t?ecích kroužk? za podložky. Sou?asn? t?ecí podložky i mezi ?epem a jeho hlavicí, odstran?ny kovové podložky pod maticemi.


06/70

Náb?h výroby sportovního kupé Š 110 R – typ 718K. Vyšší komprese, dvojitý karburátor Jikov 32 – DDSR. Vyráb?no do roku 1980, vyrobeno 56902 ks.


08/70
od motoru ?. 568 887

Zlepšený karburátor – mechanický syti?, mosazný ?ep škrticí klapky, nov? tvarovaný difuzor, podtlaková odvzduš?ovací p?ípojka, atd.

od karoserie 583 900

Zesílení svislého ?epu z pr?m?ru 17 na 18 mm se spodním p?íslušenstvím.

od karoserie 590 401

Zm?na samo?inné podp?ry víka zavazadlového prostoru.


09/70
od karoserie 595 801

Zvýšení po?tu upev?ovacích šroub? p?edního blatníku M7x14 o dva kusy.


10/70
od karoserie 603 051

Zavedení dvoudílné (bezpe?nostní) volantové ty?e.

od karoserie 614 025

Zm?na zapojení spína?e varovných sv?tel (i p?i vypnutém zapalování). Nov? kontrolka prošlápnutí brzdového pedálu (síly obložení) zapojena na zadní okruh.


11/70
od motoru ?. 610 121

Nový velký rozd?lova? – provedení obdobné Octavii Combi.


12/70
od karoserie 630 501

Nové plastové t?sn?ní blatník?. Od 02/71 i pro Š 110 R.


01/71

Náb?h výroby sportovního sedanu Š 110 LS – typ 719. Chladi? oleje, dvouhlasné famfáry, vn?jší zp?tné zrcátko na blatníku, elektrický ost?ikova? ?elního skla, radiální pneumatiky, nové op?radlo p?edních sedadel, bezpe?nostní vnit?ní zrcátko.


08/71
od karoserie 715 570

Zv?tšení odvzdušn?ní (trubky) nádrže z 9 na 12 mm (jiná nádrž).


08/71
od motoru ?. 700 170
Modelový rok 1972

Nucené v?trání karoserie, pevné okénko zadních dve?í, zm?na v upevn?ní vnit?ního zrcátka a slune?ní clony, zm?na v otevírání okénka p?edních dve?í (bez mechanismu). Zm?na plnicího otvoru nádrže v blatníku (dví?ka místo vyskakovacího znaku), zm?na zadního ?ela (?), nová vnit?ní výpl? dve?í, inovace v horní partii p?ístrojové desky v provedení "De luxe" – prolis pro odkládání p?edm?t?. Barevná paleta: 8220-?ervená, 5102-sv?tle zelená, 2086-sv?tle hn?dá, 1002-šedobílá, 5441-khaki, 4153-šedomodrá.


09/71
od karoserie 728 501

Nová plastová koule na páce ?azení.


11/71
od karoserie 753 800

Zlepšení upevn?ní rezervy.


12/71
od karoserie 767 001

Zm?na tvaru rozd?lovací kostky p?edního brzdného okruhu.


01/72
od karoserie 777 270

Zám?na kluzných ložisek ?ídící ty?e "Glacier" za "Desmopan 295".


03/72
od karoserie 812 500

Nové t?sn?ní skel p?edních dve?í.


04/72
od karoserie 816 400

Jednodílná volantová ty? (op?t) namísto d?lené.

od karoserie 823 500

St?ra?e p?edního skla v matov? ?erné barv?.

od karoserie 0 595 766 (R)

P?emíst?ní upev?ovacího šroubu bezpe?nostního pásu do sloupku dve?í z nosníku st?echy – Š 110 R.

od motoru ?. 882 631

Nový spína? olejového tlaku.


08/72
od karoserie 861 000
Modelový rok 1973

Zm?na v plnicím otvoru nádrže (dví?ka posunuta výše), zv?tšení délky nalévací hadice nádrže o 10 cm. Alternátor 490W (35A) a odpovídající relé. Dvoustup?ový v?trák topení. Nové zapušt?né mechanismy dve?ních zámk? – Bomoro. 110 LS a R dostává ?ty?okou masku. Nová ozdobná lišta na p?edním ?elu. Nová p?ístrojová deska – bo?ní výdechy vzduchu v p?ístrojové desce a barevné zm?ny: standard – šedá s ?ernou lištou, De luxe – ?erná s lešt?nou lištou s drážkováním, 110 LS – ?erná s imitací d?eva a lešt?nou lištou.


09/72
od karoserie 872 001

Zm?na kli?ek otevírání bo?ních okének.


11/72
od karoserie 900 625

Nové dve?ní t?sn?ní u prah? (profily pr?m. 18 za p?vodních 16 mm).

od karoserie 904 800

Nové zajišt?ní hurdy-spojky volantové ty?e – matice s plastem namísto korunových se závla?kou.


12/72
od karoserie 927 501

Odstran?ní výpustného šroubu p?ebyte?ného oleje na zadní poloose.


01/73

Zavedení ?ty?okého ?ela pro R a LS. Bo?ní výdechy teplého vzduchu v palubní desce pro všechny modely.

od motoru ?. 927 420/4

Zm?na výlisku ochranného plechu pod karburátorem Jikov 32 DDSR (110 R a LS).

od karoserie 935 100

Zavedení zamykatelného ví?ka nádrže.


03/73
od karoserie 948 200

Nové vn?jší dve?ní kliky s ?erným plastovým potahem.

od karoserie 950 101

Vazelína TSP-2 v zámcích dve?í vym?n?na za Mobilgrease-932.

od karoserie 957 151

Plastové výdechy topení namísto plechových.


04/73
od karoserie 964 000

Zm?na upevn?ní chladi?e – spodní šroub vypušt?n.


08/73
od karoserie 1 016 001
Modelový rok 1974

Nové vn?jší zp?tné zrcátko, p?emíst?ní spína?e couvacích sv?tlomet? na p?evodovku. Nová barevná paleta (8220-?ervená, 5157-zelená, 2166-žlutá, 1036-šedobílá, 4085-sv?tlemodrá, 4466-modrá st?ední, 5051-atraktivní zele?).


10/73
od karoserie 1 034 770

Odstran?ní klapky z t?lesa v?tráku topení.


04/74
od karoserie 1 116 820

Odstran?ní bezpe?nostního kroužku ventil?.


04/75
od motoru ?. 388 001/4 (R a LS)

Nová vystavovací cívka startéru.

od motoru ?. 388 242/4

Nový stírací pístní kroužek (s pružinou, jako 120) pro motory LS a R.

od motoru ?. 396 457

Nové tlumi?e s jinými charakteristikami.


08/74

Montáž pastorku s koly v p?evodovce – hnaná kola 2. 3. a 4. stupn? se otá?ejí na drážkování bez pouzder.


05/75
od motoru ?. 412 851/4

Nový materiál výfukových ventil? pro motory R a LS.


08/75
od motoru ?. 445 700/4 (R a LS)

Inovovaná hlava válc? – následn? pro model Š 105/120 (v?tší rozte? ventil?, jinak sestavená vahadla, v?tší d?íky ventil?,...).

od motoru ?. 445 700/8

Zmenšení pr?m?ru talí?e výfukového ventilu z 28 na 27 mm.


09/75
od karoserie 1 453 049

Zesílení litinového pouzdra zámku ?ízení.

od karoserie 1 458 680

Nové ví?ko nádobky brzdové kapaliny a zm?na jejího úchytu v karoserii.


09-10/75
od motoru ?. 464 372/8 (100) a od motoru ?. 476 792/5 (110)

Inovace karburátor? – 32BS 3170 na 32BS 2903 (Š 100) a 32BS 3171 na 32BS 2904 (Š 110L).


12/75
od karoserie 1 507 800

Odhlu?n?ní vylepšeno nalepením tlumících desek na podlaze a v zavazadlovém prostoru.


02/76
od karoserie 1 522 970

Zm?na profil? t?sn?ní – blatník/dve?ní rám, ?elní st?na/podb?h.


03/76
od motoru ?. 542 688/8

Výpustné šrouby v p?evodovce a olejové van? motoru, p?vodn? kuželové SW 19, nahrazeny válcovými (M 22x1,5) s t?sn?ním.


04/76
od karoserie 1 561 280

Zavedení nové p?ední nápravy (dále pro ?adu Š 105/120) – redukce mazacích míst na dv?, nový materiál brzdového obložení.

od karoserie 1 563 270

Zm?na usazení páky ru?ní brzdy – zkrácení pákového ramene ze 48 na 42 mm. Tím zvýšení brzdného ú?inku.


07/76
od karoserie 1 594 550

Zm?na ložiska konzoly ?adící páky z Glacier na Delrin NC 500.


08/76
od motoru ?. 610 970/8

Zlepšení odv?trávání motorové sk?ín? (víko ventil? 105) a nový vzduchový filtr.

od karoserie 1 606 650

Odstran?ní gumového t?sn?ní mezi dve?ním rámem a zadním blatníkem.

od motoru ?. 615 500/8

Odstran?ní kontramatek na upevn?ní výfuku, zkrácení šroub? a použití bezpe?nostních podložek. P?ední brzdy (brzdi?e, kotou?e) odpovídají ?ad? 105-120.


09-10/76
od motoru ?. 626 488/8

Zavedení ventil? motoru Š 110 R i pro motor Š 100. Motor osazen karburátorem EDSR (2910-Š100, 2911-Š110, 2912-Š110R a LS). Nové palivové ?erpadlo.


12/76
od motoru ?. 680 606/8

P?íprava pro termostatickou klapku na sání vzduchu p?ed vzduchovým filtrem. Zv?tšený pr?m?r d?íku ventil? na 7,94 mm.


1977 – b?ezen – konec výroby modelu Š 100/110 i LS, dále pouze 110R

10/79

Karburátor EDSR 2927.


08/80

Modelový rok 1981

Ráfky 4,5Jx13H1 a odpovídající plastové poklice, pneu 165SR-13, startér má cívku s odpojovacím kontaktem a zapalovací cívka má p?ed?adný odpor (jako 105-120), vyh?ívané zadní sklo.


1980 – prosinec – kon?í výroba Š 110 R a odvozeného sout?žního modelu Š 130 RS.

A dále:

1976 – náb?h výroby modelu Š 105/120 v malé sérii
1982 – náb?h výroby sportovního modelu Garde 120
1983 – inovace na model "M" a Rapid
1984 – motor 1289 ccm (75,5x72) v sériové výrob? (Š 130)


Sestaveno na základ? publikací:

Ihling H. (und Horstmann B.) (1978): Škoda 100 Wie helfe ich mir selbst? – VEB Verlag Technik, Berlin, 223 str.
Cedrych M.R. a Štilec B. (1973): Škoda 1000 MB až 110 R kupé - opravy, se?izování a údržba svépomocí (druhé vydání). – NADAS, 309 str.
Ba?a V. (1967): Údržba a opravy vozu ŠKODA 1000 MB. – SNTL, 332 str.
Ba?a V. (1983): Údržba a opravy voz? ŠKODA 100, 100L, 110L, 110LS, 110R (?tvrté vydání). – SNTL, 533 str.
Tu?ek J. (2005): Škoda 1000MB, historie, vývoj, technika, sport. – Grada, 127 str.
a údaj? z internetu


Poznámky:

?íslo karoserie – umíst?ní v motorovém prostoru, vyražené na plechu nad chladi?em, ?íslováno pr?b?žn? MB 1000/1100 – Š 100/110, šestimístné – sedmimístné (vyrobeno celkem p?es 1,5 milionu voz?). Vozy 110R s karoserií kupé ?íslovány mimo tuto ?adu, Vozy MBX patrn? též? Výrobní štítek vozu vzadu na plechu nad chladi?em, pozd?ji ke konci výroby Š 100 p?emíst?n na pravý bok v kufru. ?íslo motoru – vyraženo na p?írub? pro vodní pumpu, šestimístné do 04/1987 (po dosažení 999 999 patrn? ?íslováno znovu – od MB po Š 130):

?ada MB 1000/1100dle ?SN (SAE)
xxx xxx/1 MB 1000 (ješt? 11. serie)typ 990 – 721 (1964)27,2 kW (30,9)
xxx xxx/7 MB 1000 (21. serie)typ 721 (1966)31,6 kW (35,3)
xxx xxx/2 MB 1100 (21. serie)typ 71534,5 kW (38,2)
?ada 100/110dle ?SN (SAE)
xxx xxx/8 Š 100typ 72230,9 kW (35,3)
xxx xxx/5 Š 110typ 71735,3 kW (39,0)
xxx xxx/4 Š 110 R a LStyp 718 a 71938,3 kW (45,6)
?ada 105/120-130dle ?SN (ISO)
xxx xxx/1 Š 105typ 742.1033,9 kW (33,1)
xxx xxx/2 Š 120typ 742.1238,2 kW (36,7)
xxx xxx/6 Garde a Rapid 120typ 742.12x42,7 kW (40,5)
xxx xxx/9 Š 120 (G)LStyp 742.12x42,7 kW (40,5)
xxx xxx/7 Š 130typ 742.1345,2 kW (43,0)

Tedy pozor – motory zna?ené ......./7 mohou být jak 988 ccm (poslední serie MB 1000), anebo také 1289 ccm (Š 130). Rozlišovacím kriteriem z vn?jšku je typ olejového filtru a výztužné žebro v levé stran? bloku (navíc u Š 130).

MB

Autor článku: Cajz (Vladimír Cajz)
E-mail: Cajz@gli.cas.cz