MB 1000 a Š 100 (1964-1976) (Postup výroby a inovace v pr?b?hu výroby )
Rubrika: Technická data
Publikován: 31. března 2009

Barevná paleta (113-tmavošedá, 432-tmavomodrá, 612-slonová kost, 831-oranžov? ?ervená). Cena nového vozu 44 000,- K?s.
Zkrácení p?edních vinutých pružin z 292 na 281 mm volné délky spolu se zvýšením zdvihu ramen p?ední nápravy.
Zesílení pístního ?epu zmenšením vnit?ního pr?m?ru ze 13 na 12 mm (vn?jší pr?m?r 18 mm).
Pr?m?r ?emenice v?tráku chladi?e 129,5 mm namísto p?vodních 112,5 mm
Zesílení va?kové h?ídele v místech nasazení kola ?et?zového rozvodu z pr?m?ru 36 na 40 mm.
Zám?na brzdové kapaliny "ATE Blau" nejprve za PENTOSIN (NSR) a následn? za SYNTOL HD 190.
od motoru ?. 056 303Matice svorník? hlavy válc? 17 namísto 14 mm.
Zesílení spojkové lamely z tlouš?ky 10 na 11,5 mm s odpovídající zm?nou setrva?níku.
od motoru ?. 062 000Rozší?ení ozubeného kola olejového ?erpadla o 2 mm spolu s úpravou víka rozvodu, držáku rozd?lova?e a ?epem olejové pumpy.
Zm?na ?elní partie karoserie (ovál uzav?en p?ed blinkry). Opat?ení zadních dve?í d?tskou pojistkou. V rámci modelového roku náb?h výroby sportovního tudoru MBX 1000 (do 1968, vyrobeno1403 kus?). Barevná paleta (113-tmavošedá, 116-sv?tle šedá, 429-modrá, 436-modrozelená, 625-sv?tle béžová, 837-?ervená). Vyšší výkon na základ?: zm?ny ?asování ventil? (delší doba otev?ení sání), p?idání druhé (vnit?ní) ventilové pružiny, zv?tšení hlavní trysky karburátoru ze 120 na 125
od motoru ?. 080 000Zm?na nastavení geometrie zadní osy – p?vodní rozbíhavost 0 až -2 mm na sbíhavost 0 až +2 mm.
Nová va?ková h?ídel (240/233 – model 1966 a dále používaná až do modelu Š 120 GLS). P?edstih 5°.
od karoserie 088 136Nová podp?ra motorové kapoty (p?emíst?ní z pravé ?ásti na st?ed) a zm?na vzduchového filtru.
od motoru ?. 087 934Nová hlava válc? (zm?na vlevo vzadu za výfukovým potrubím prvního válce), svorníky s maticemi upev?ující hlavu k bloku nahrazeny šrouby se šestihranem.
od karoserie 089 682Nové kli?ky oken a výklopných okének (plastová koncovka), nová souprava omýva?e ?elního skla (nápis Gejzír na nádržce), úzký ozdobný ovál masky.
Náb?h výroby komfortn?jší verze 1000 MB De luxe. Od po?átku výroby hranaté v?trací otvory v zadních blatnících a úzký ovál p?ední masky.
Brzdové obložení lepeno (d?íve nýtováno) – zv?tšení ú?inné plochy a zv?tšení opot?ebení až na minimální tlouš?ku 1,5 mm.
Nové dynamo o pr?m?ru 112 mm a zm?na pr?m?ru ?emenice.
od karoserie 117 335Zapojení couvacího sv?tlometu pro výbavu De luxe.
Nové víko hlavy válc? (snížené hrdlo), nová uzáv?rka oleje, ?emenice v?tráku menšího pr?m?ru (op?t 112,5 mm), hliníkové mezikruží ráfk? a hliníkové lišty prah? (pro vozy De luxe).
Úpravy pro zjednodušení a zp?esn?ní ovládání akcelerace – nová konzole pedálu akcelerátoru, nové p?epákování u karburátoru (nové ?ty?i díly).
Nová souprava zapalovacích kabel? (zelené uhlíkové kabely Lucas nebo Kablo Kbely), nové šrouby spodního víka motoru (se šestihrannou hlavou místo válcové), upraven vstup vzduchu v zadních blatnících – hranaté pr?duchy (již i pro provedení standard). Barevná paleta (429-modrá, 436-modrozelená, 837-?ervená, 1013-šedá levandulová, 1025-šedá námo?ní).
Vylepšený hlavní sv?tlomet – zm?na tvaru paraboly, nové optické vlastnosti skla (jiné rýhování).
Barevná paleta (837-?ervená, 1013-šedá levandulová, 1016-šedobílá, 1025-šedá námo?ní, 4270-tyrkysová sv?tlá, 5910-zelená tmavá, 8220-?ervená tmavá).
Vyztužení úchytu p?ední nápravy p?idáním nalisovaných drážek.
od motoru ?. 223 460Zavedení t?snícího "Gufero" kroužku na ložisku klikové h?ídele u setrva?níku namísto p?vodního labyrintu. Na setrva?níku ze strany klikové h?ídele zv?tšeno zahloubení o 1 mm a zv?tšen jeho pr?m?r ze 102(+1) na 110(+1) mm.
Nové vnit?ní zp?tné zrcátko (plast), bo?ní ukazatele sm?ru v p?edních blatnících (místo pozi?ních sv?tel v zadních sloupcích), st?íbrný lak ráfk? kol (do té doby bílý).
Nová ?adicí konzola s nov? ?ešeným ut?sn?ním ty?e v karoserii. Samomazné pouzdro ?adicí páky.
od motoru ?. 226 309Zesílení mostu hlavních kluzných ložisek v motorovém bloku v souvislosti s náb?hem výroby motoru 1107 ccm (72x68).
Zám?na pryžového t?sn?ní dve?í – nejprve lepení a poté zajišt?ní. Gumový profil s kovovou výztuhou.
od motoru ?. 248 885Nová sk?í? pro v?tší termostat.
Upravená sk?í? termostatu (s propojovací hadicí pr?m. 23mm), nový dezén pneu (OS 25).
Nové vnit?ní zrcátko – zv?tšení zorného úhlu.
Zavedena výroba typu 715 – 1100 MB De luxe a typu 723 – 1100 MBX De luxe (vyráb?ny až do 1969 : 1100 MBDe luxe – 22 487 a 1100 MBX De luxe – 1114 kus?).
od karoserie 262 781Zavedení signalizace stavu brzdové kapaliny, zapojeno na kontrolku tlaku oleje.
od motoru ?. 265 013Zavedení kuli?kového ložiska 6202/Z namísto p?vodního kluzného v klikové h?ídeli a zkrácení spojkového h?ídele (mrkve) z 280 na 272 mm.
od motoru ?. 266 123Nový v?tší termostat chlazení v?etn? nového pouzdra a hadice.
od motoru ?. 267 500Zavedení dvou?adého kuli?kového ložiska 3205N/C6 v p?evodovce místo p?vodního jedno?adého. Zárove? je kolo 3. a 4. stupn? na hnací h?ídeli nasazeno na drážkách a matice zajišt?na pojistným kroužkem.
Zavedení korkového plováku stavu brzdové kapaliny namísto plechového, fíbrové t?sn?ní víka, signalizace v kontrolce tlaku oleje.
Zesílení ty?e ?ízení ze 13 na 18 mm.
od motoru ?. 293 501Zesílení spojkové lamely z 11,5 na 13,5 mm (síla plechu lamely ze 3 na 4 mm) pro zajišt?ní p?enosu vyššího to?ivého momentu, zv?tšení a zesílení pružin a jejich pouzder na p?ítla?ném kotou?i – unifikace s modelem MB 1100.
Zavedení plastového držáku slune?ní clony namísto kovového.
od karoserie 325 855Zm?na pákového ovládání oken, zjednodušení.
– nová ozdobná lišta masky "ŠKODA" místo oválu a hranaté blinkry, širšími st?ešními sloupky a st?echa bez prolisu – inovace skeletu. Zm?na p?ístrojové desky – nov? matový lak proti reflexi. Úzké ?emenice (klínové ?emeny i ?emenice odpovídají Š 100), nové kli?ky v?tracích okének (celoplastové), bo?ní ukazatele sm?ru pouze jako zvláštní výbava, upraven chladi? (hrdlo posunuto vpravo, jemn?jší lamely). V rámci tohoto modelového roku ukon?ena výroba MBX 1000 (nahrazeno MBX 1100) a 1000 MBG. Barevná paleta (1013-šedá levandulová, 1019-písková, 1025-šedá námo?ní, 4270-tyrkysová sv?tlá, 5910-zelená tmavá, 8220-?ervená tmavá). Cenová nabídka až do ukon?ení výroby: 1000MB (45 699,- K?s), 1000MB De luxe (48 900,- K?s), 1100MB De luxe (51 700,- K?s) a 1100MBX De luxe (52 900,- K?s)
od motoru ?. 324 800Rozd?lova? z MB 1100 i pro MB 1000, p?edstih +5st.
od motoru ?. 325 777Zvýšení výkonu olejového ?erpadla (2 kp/cm2 p?i 2000 ot/min.) – výška kol 20 mm.
Zm?na spodního t?sn?ní dve?í.
Zvýšení ú?inku brzd zavedením v?tšího brzdového válce p?ední nápravy (prasátka) o pr?m?ru 25,5 mm. Pro MB 1100 na zadní náprav? na p?ání omezova? – zlepšení sm?rové stability.
Zavedení nových duší pneumatik s pr?m?rem ventilku 11,5 mm, namísto p?vodních 16 mm, a s tím i zm?na otvoru v ráfku.
od karoserie 390 091Nový ?ep zámk? kapot s plochami pro klí? ?. 17.
Nové brzdové obložení typu "Raybestos".
Zm?na upevn?ní palce rozd?lova?e ze šroubového na pérové.
Zm?na pr?m?ru brzdových válc? (prasátek) zadní nápravy z 22 na 19 mm. Tím odpadl omezova? tlaku na zadní nápravu montovaný do modelu MB 1100, v?etn? držáku v karoserii.
od karoserie 415 500Úprava lanovod? táhla ru?ní brzdy (pod víkem na st?edním tunelu, odpovídá Š 100).
od karoserie 420 101Prodloužení gumového pouzdra a rozp?rné trubky v uložení horního ramene p?ední nápravy, prodloužení ?epu tohoto uložení v?etn? držáku.
Zm?na výpustného šroubu palivové nádrže z kuželového na válcový M 14x1,5 s t?snícím kroužkem.
Od po?átku výroby kotou?ové p?ední brzdy a dvojitý brzdný okruh. Významná redukce mazacích míst na p?ední náprav? zavedením samomazných ložisek ?i ložisek s trvalou náplní maziva. Zv?tšená ložiska kol p?ední nápravy. A další... Barevná paleta (1002-bílošedá, 1019-písková, 1071-še? st?ední, 5002-sv?tlezelená, 5910-zelená tmavá, 8220-?ervená tmavá).
Nové m?kké t?sn?ní blatník?.
Sjednocení va?kových h?ídelí motor? obou objem? (?asování použito i pro ?adu 105/120).
Zm?na osového uložení svislého ?epu – náhrada t?ecích kroužk? za podložky. Sou?asn? t?ecí podložky i mezi ?epem a jeho hlavicí, odstran?ny kovové podložky pod maticemi.
Náb?h výroby sportovního kupé Š 110 R – typ 718K. Vyšší komprese, dvojitý karburátor Jikov 32 – DDSR. Vyráb?no do roku 1980, vyrobeno 56902 ks.
Zlepšený karburátor – mechanický syti?, mosazný ?ep škrticí klapky, nov? tvarovaný difuzor, podtlaková odvzduš?ovací p?ípojka, atd.
od karoserie 583 900Zesílení svislého ?epu z pr?m?ru 17 na 18 mm se spodním p?íslušenstvím.
od karoserie 590 401Zm?na samo?inné podp?ry víka zavazadlového prostoru.
Zvýšení po?tu upev?ovacích šroub? p?edního blatníku M7x14 o dva kusy.
Zavedení dvoudílné (bezpe?nostní) volantové ty?e.
od karoserie 614 025Zm?na zapojení spína?e varovných sv?tel (i p?i vypnutém zapalování). Nov? kontrolka prošlápnutí brzdového pedálu (síly obložení) zapojena na zadní okruh.
Nový velký rozd?lova? – provedení obdobné Octavii Combi.
Nové plastové t?sn?ní blatník?. Od 02/71 i pro Š 110 R.
Náb?h výroby sportovního sedanu Š 110 LS – typ 719. Chladi? oleje, dvouhlasné famfáry, vn?jší zp?tné zrcátko na blatníku, elektrický ost?ikova? ?elního skla, radiální pneumatiky, nové op?radlo p?edních sedadel, bezpe?nostní vnit?ní zrcátko.
Zv?tšení odvzdušn?ní (trubky) nádrže z 9 na 12 mm (jiná nádrž).
Nucené v?trání karoserie, pevné okénko zadních dve?í, zm?na v upevn?ní vnit?ního zrcátka a slune?ní clony, zm?na v otevírání okénka p?edních dve?í (bez mechanismu). Zm?na plnicího otvoru nádrže v blatníku (dví?ka místo vyskakovacího znaku), zm?na zadního ?ela (?), nová vnit?ní výpl? dve?í, inovace v horní partii p?ístrojové desky v provedení "De luxe" – prolis pro odkládání p?edm?t?. Barevná paleta: 8220-?ervená, 5102-sv?tle zelená, 2086-sv?tle hn?dá, 1002-šedobílá, 5441-khaki, 4153-šedomodrá.
Nová plastová koule na páce ?azení.
Zlepšení upevn?ní rezervy.
Zm?na tvaru rozd?lovací kostky p?edního brzdného okruhu.
Zám?na kluzných ložisek ?ídící ty?e "Glacier" za "Desmopan 295".
Nové t?sn?ní skel p?edních dve?í.
Jednodílná volantová ty? (op?t) namísto d?lené.
od karoserie 823 500St?ra?e p?edního skla v matov? ?erné barv?.
od karoserie 0 595 766 (R)P?emíst?ní upev?ovacího šroubu bezpe?nostního pásu do sloupku dve?í z nosníku st?echy – Š 110 R.
od motoru ?. 882 631Nový spína? olejového tlaku.
Zm?na v plnicím otvoru nádrže (dví?ka posunuta výše), zv?tšení délky nalévací hadice nádrže o 10 cm. Alternátor 490W (35A) a odpovídající relé. Dvoustup?ový v?trák topení. Nové zapušt?né mechanismy dve?ních zámk? – Bomoro. 110 LS a R dostává ?ty?okou masku. Nová ozdobná lišta na p?edním ?elu. Nová p?ístrojová deska – bo?ní výdechy vzduchu v p?ístrojové desce a barevné zm?ny: standard – šedá s ?ernou lištou, De luxe – ?erná s lešt?nou lištou s drážkováním, 110 LS – ?erná s imitací d?eva a lešt?nou lištou.
Zm?na kli?ek otevírání bo?ních okének.
Nové dve?ní t?sn?ní u prah? (profily pr?m. 18 za p?vodních 16 mm).
od karoserie 904 800Nové zajišt?ní hurdy-spojky volantové ty?e – matice s plastem namísto korunových se závla?kou.
Odstran?ní výpustného šroubu p?ebyte?ného oleje na zadní poloose.
Zavedení ?ty?okého ?ela pro R a LS. Bo?ní výdechy teplého vzduchu v palubní desce pro všechny modely.
od motoru ?. 927 420/4Zm?na výlisku ochranného plechu pod karburátorem Jikov 32 DDSR (110 R a LS).
od karoserie 935 100Zavedení zamykatelného ví?ka nádrže.
Nové vn?jší dve?ní kliky s ?erným plastovým potahem.
od karoserie 950 101Vazelína TSP-2 v zámcích dve?í vym?n?na za Mobilgrease-932.
od karoserie 957 151Plastové výdechy topení namísto plechových.
Zm?na upevn?ní chladi?e – spodní šroub vypušt?n.
Nové vn?jší zp?tné zrcátko, p?emíst?ní spína?e couvacích sv?tlomet? na p?evodovku. Nová barevná paleta (8220-?ervená, 5157-zelená, 2166-žlutá, 1036-šedobílá, 4085-sv?tlemodrá, 4466-modrá st?ední, 5051-atraktivní zele?).
Odstran?ní klapky z t?lesa v?tráku topení.
Odstran?ní bezpe?nostního kroužku ventil?.
Nová vystavovací cívka startéru.
od motoru ?. 388 242/4Nový stírací pístní kroužek (s pružinou, jako 120) pro motory LS a R.
od motoru ?. 396 457Nové tlumi?e s jinými charakteristikami.
Montáž pastorku s koly v p?evodovce – hnaná kola 2. 3. a 4. stupn? se otá?ejí na drážkování bez pouzder.
Nový materiál výfukových ventil? pro motory R a LS.
Inovovaná hlava válc? – následn? pro model Š 105/120 (v?tší rozte? ventil?, jinak sestavená vahadla, v?tší d?íky ventil?,...).
od motoru ?. 445 700/8Zmenšení pr?m?ru talí?e výfukového ventilu z 28 na 27 mm.
Zesílení litinového pouzdra zámku ?ízení.
od karoserie 1 458 680Nové ví?ko nádobky brzdové kapaliny a zm?na jejího úchytu v karoserii.
Inovace karburátor? – 32BS 3170 na 32BS 2903 (Š 100) a 32BS 3171 na 32BS 2904 (Š 110L).
Odhlu?n?ní vylepšeno nalepením tlumících desek na podlaze a v zavazadlovém prostoru.
Zm?na profil? t?sn?ní – blatník/dve?ní rám, ?elní st?na/podb?h.
Výpustné šrouby v p?evodovce a olejové van? motoru, p?vodn? kuželové SW 19, nahrazeny válcovými (M 22x1,5) s t?sn?ním.
Zavedení nové p?ední nápravy (dále pro ?adu Š 105/120) – redukce mazacích míst na dv?, nový materiál brzdového obložení.
od karoserie 1 563 270Zm?na usazení páky ru?ní brzdy – zkrácení pákového ramene ze 48 na 42 mm. Tím zvýšení brzdného ú?inku.
Zm?na ložiska konzoly ?adící páky z Glacier na Delrin NC 500.
Zlepšení odv?trávání motorové sk?ín? (víko ventil? 105) a nový vzduchový filtr.
od karoserie 1 606 650Odstran?ní gumového t?sn?ní mezi dve?ním rámem a zadním blatníkem.
od motoru ?. 615 500/8Odstran?ní kontramatek na upevn?ní výfuku, zkrácení šroub? a použití bezpe?nostních podložek. P?ední brzdy (brzdi?e, kotou?e) odpovídají ?ad? 105-120.
Zavedení ventil? motoru Š 110 R i pro motor Š 100. Motor osazen karburátorem EDSR (2910-Š100, 2911-Š110, 2912-Š110R a LS). Nové palivové ?erpadlo.
P?íprava pro termostatickou klapku na sání vzduchu p?ed vzduchovým filtrem. Zv?tšený pr?m?r d?íku ventil? na 7,94 mm.
Karburátor EDSR 2927.
Ráfky 4,5Jx13H1 a odpovídající plastové poklice, pneu 165SR-13, startér má cívku s odpojovacím kontaktem a zapalovací cívka má p?ed?adný odpor (jako 105-120), vyh?ívané zadní sklo.
1976 – náb?h výroby modelu Š 105/120 v malé sérii
1982 – náb?h výroby sportovního modelu Garde 120
1983 – inovace na model "M" a Rapid
1984 – motor 1289 ccm (75,5x72) v sériové výrob? (Š 130)
Ihling H. (und Horstmann B.) (1978): Škoda 100 Wie helfe ich mir selbst? – VEB Verlag Technik, Berlin, 223 str.
Cedrych M.R. a Štilec B. (1973): Škoda 1000 MB až 110 R kupé - opravy, se?izování a údržba svépomocí (druhé vydání). – NADAS, 309 str.
Ba?a V. (1967): Údržba a opravy vozu ŠKODA 1000 MB. – SNTL, 332 str.
Ba?a V. (1983): Údržba a opravy voz? ŠKODA 100, 100L, 110L, 110LS, 110R (?tvrté vydání). – SNTL, 533 str.
Tu?ek J. (2005): Škoda 1000MB, historie, vývoj, technika, sport. – Grada, 127 str.
a údaj? z internetu
?íslo karoserie – umíst?ní v motorovém prostoru, vyražené na plechu nad chladi?em, ?íslováno pr?b?žn? MB 1000/1100 – Š 100/110, šestimístné – sedmimístné (vyrobeno celkem p?es 1,5 milionu voz?). Vozy 110R s karoserií kupé ?íslovány mimo tuto ?adu, Vozy MBX patrn? též? Výrobní štítek vozu vzadu na plechu nad chladi?em, pozd?ji ke konci výroby Š 100 p?emíst?n na pravý bok v kufru. ?íslo motoru – vyraženo na p?írub? pro vodní pumpu, šestimístné do 04/1987 (po dosažení 999 999 patrn? ?íslováno znovu – od MB po Š 130):
| ?ada MB 1000/1100 | dle ?SN (SAE) | |
| xxx xxx/1 MB 1000 (ješt? 11. serie) | typ 990 – 721 (1964) | 27,2 kW (30,9) |
| xxx xxx/7 MB 1000 (21. serie) | typ 721 (1966) | 31,6 kW (35,3) |
| xxx xxx/2 MB 1100 (21. serie) | typ 715 | 34,5 kW (38,2) |
| ?ada 100/110 | dle ?SN (SAE) | |
| xxx xxx/8 Š 100 | typ 722 | 30,9 kW (35,3) |
| xxx xxx/5 Š 110 | typ 717 | 35,3 kW (39,0) |
| xxx xxx/4 Š 110 R a LS | typ 718 a 719 | 38,3 kW (45,6) |
| ?ada 105/120-130 | dle ?SN (ISO) | |
| xxx xxx/1 Š 105 | typ 742.10 | 33,9 kW (33,1) |
| xxx xxx/2 Š 120 | typ 742.12 | 38,2 kW (36,7) |
| xxx xxx/6 Garde a Rapid 120 | typ 742.12x | 42,7 kW (40,5) |
| xxx xxx/9 Š 120 (G)LS | typ 742.12x | 42,7 kW (40,5) |
| xxx xxx/7 Š 130 | typ 742.13 | 45,2 kW (43,0) |
Tedy pozor – motory zna?ené ......./7 mohou být jak 988 ccm (poslední serie MB 1000), anebo také 1289 ccm (Š 130). Rozlišovacím kriteriem z vn?jšku je typ olejového filtru a výztužné žebro v levé stran? bloku (navíc u Š 130).

Autor článku: Cajz (Vladimír Cajz)
E-mail: Cajz@gli.cas.cz