Škoda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Váňa & Panda internet studio
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.

Centrální st?ra? (pro vozy škoda 742)
Rubrika: Karosérie
Publikován: 11. května 2001

Na srazu v M?lníce jsem vid?l pár aut, které m?ly jeden "centrální" st?ra?, s klidovou polohou veprost?ed. Vypadalo to dost dob?e a tak sem si to cht?l ud?lat taky. Nev?d?l jsem z ?eho a jak, ale pak do vzkaz? na mejch stránkcách p?išel textík od La?y:
"Pro Fanyho, kterej si chce dat 1 centralni sterac. Pouzije se osa jednoho puvodniho sterace - toho bliz do prostredka. Ta druha se oddela a da se tam spunt v barve vozu. Na tu osu se nasadi rameno sterace se steracem z Oltcita a uz to maka. Jeste je potreba dat na prevodku motorku steracu delsi takovy to raminko, ktery taha to spojovaci raminko, aby se sterac kejval na obe strany stejne. A nebo pouzij tu diru bliz do prostredka a namontuj cely steracovy komplet z Oltcita."

To se zdálo být jednoduchý, že bych to zvlád i já.

Materiál:
ramínko st?ra? a st?ra? (50cm)z Olcita

Postup:
Sundáme p?vodní st?ra?e, odšroubujeme matky pod nimy. Odpojíme ramínko od motoru st?ra?? k propojovacímu táhlu a táhla vysuneme ven. Ted ze p?evodovýho trojúhelníku u pravého st?ra?e odmontujeme ob? táhla (odstran?ním závla?ky pod krytem. Na osi?ku, kde bylo spojovací táhlo k levému st?ra?i, osi?ku nasadíme táhlo od motorku. Druhou osi?ku (vrchní) u?ízneme, p?i v?tším kyvu totiž drhne o karosérii. Pokud te? op?t nasadíme mechanismus na auto, už to funguje, jenom uhel oto?ení st?ra?e je p?íliš malý. Je tedy ješt? pot?eba doladit tento úhel, a to tak že se prodlouží to ramínko co je p?id?laný na motoru  (jak ?íkal La?a), a to nejlépe tak že se rozp?lí s op?t spojí n??ím ?ím jde nastavovat. jeho délka... zhruba takle:

Prodloužení je pot?eba ca o 5mm, ale je to t?eba vyzkoušet. Mechanismus namontujeme na auto. Nasadime ramínko st?ra?e z Olcita a om??íme, o kolik ho bude pot?eba zkrátit aby st?ra? nep?esahoval horní okraj okna. Provedeme zkrácení, st?ra? namontujeme a n?jak ho zajistíme proti vyndání, ideální bude asi n?jaký šroubek.

Te? si pohrajeme s polohami jak ramínka od motoru tak ramínka st?ra??, tak, aby dob?h byl tam kde chceme (uprost?ed nebo u spolujezdce),ramínko se pohybovalo do koncových poloh které chceme (pop?. upravíme ješt? délku ramínka od motoru) a aby po spušt?ní st?ra?? se st?ra? pohnul sm?rem k ?idi?i. Poloha krátkého ramínka o motorku ur?uje kde bude dojezd, jeho délka velikost dráhy st?ra?e. Poloha ramínka st?ra?e na tisícihranu krajní úhly nato?ení

Díru po levém st?ra?i zaslepíme velkou záslepkou, jako je t?eba vep?edu na kufru a je to. M?žeme ješt? ramínko st?ra?e nabarvit barvou vozu, aby bylo výrazn?jší.

Autor článku: U-Geen (Evžen Eiba)
E-mail: u.geen@atlas.cz