Škoda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Váňa & Panda internet studio
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.

Elektronické zapalování voz? Favorit (do r. 1993) (popis, funkce, se?ízení; dopln?no 24.11.)
Rubrika: Motor
Publikován: 22. října 1999

Dále uvedený technický popis se týká elektronického bezkontaktního zapalování voz? Škoda Favorit - karburátorové verze.

Rozd?lova?
 Je bezkontaktní - pravoto?ivý, nejvyšší povolené otá?ky jsou 3000/min.Základem rozd?lova?e je hliníkové t?leso vypouzd?ené v místech pr?chodu h?ídele bronzovými pouzdry. P?edstih zážehu je regulován jednak regulací odst?edivou a jednak regulací podtlakovou. Odst?edivá regulace má lineární pr?b?h s rozsahem 12,75st. až 15st. - mechanický rozsah je o 3st. v?tší, ?ímž se kompenzuje posuv do pozápalu zp?sobený zpožd?ním signálu v elektrickém spína?i. Ob? pružiny regulátoru mají stejnou charakteristiku. Regulátor p?imazáváme po 20 000km otvorem pr.12mm v t?lese rozd?lova?e, olejem PP90. Na rozdíl od kontaktových rozd?lova?? vestav?ných do stejného odlitku t?lesa není otvor se šikmým vývrtem a zaslepený šroubem funk?ní.Podtlaková regulace je ?ízena podtlakem odebíraným z karburátoru. Rozsah této regulace je 8,5st. až 11,5st., mín?no na rozd?lova?i (17st. až 23st. na klikovém h?ídeli).
?innost podtlakové regulace za?íná p?i podtlaku 8,5 až 11,5kPa a plného rozsahu dosahuje p?i podtlaku 23kPa. U podtlakového regulátoru je nutné po 20 000km p?imazat olejem PP 90 ?ep táhla (1 kapku) a kluzné plochy oto?né desky (3 kapky) v míst? vn?jšího okraje provedeného vybrání pro ?ep táhla.
Se?izování základního p?edstihu zážehu se provádí za chodu motoru po uvoln?ní šroubu, svírajícího rozšt?p držáku rozd?lova?e natá?ením t?lesa rozd?lova?e. Pro spušt?ní motoru se nutné  nejprve zhruba nastavit polohu rozd?lova?e. Motor se nastaví do polohy, kdy píst1.válce je cca 5st. p?ed horní úvratí a pak se rozd?lova?em nato?í tak, aby pólové nástavce rotoru (hv?zdice) bylyv zákrytu s pólovými nástavci statoru impulsního generátoru, p?i?emž rozd?lova? musí být nato?en tak, aby ryska na rozd?lovacím raménku sm??ovala k d?lku na t?lese rozd?lova?e. Je nutné znovu p?ipomenout, že tento zp?sob nastavení je velice hrubý a slouží pouze pro zajišt?ní výchozího stavu pro se?izování. Základní p?edstih zážehu se se?izuje p?i otá?kách b?hu naprázdno, tj. 800-850/min, a to na hodnotu 5+-2st na klikovém h?ídeli pomocí stroboskopické lampy. Tento úkon sv??ujeme vždy autorizovanému servisu. V rozd?lova?i je vestav?n impulzní generátor, který dává nap?tí až 300V. Otev?emi - li víko rozd?lova?e, vidíme rotor (hv?zdici), který se otá?í kolem pólových nástavc? statoru.
Mezery mezi rotorem a nástavci statoru sm?jí být nejvýše 0,3mm, ale nesm?jí se navzájem dotýkat. Na horním konci h?ídele je rozd?lovací raménko s odrušovacím odporem 4 až 6 kohm?. Raménko jepolohováno v??i h?ídeli pomocí nálitku zapadajícího do vý?ezu v horní ?ásti dutého h?ídele a zajišt?no ocelovou planžetou. P?i eventuálním sejmutí raménka musíme dbát, aby p?i zp?tné montáži nálitek raménka dob?e zapadl do vý?ezu h?ídele. Vypadne-li planžeta nekontrolovateln? do mezer u rotoru, zp?sobí destrukci generátoru. není-li rozd?lovací raménko ?ádn? nasazeno, zachytne o kontakty v hlavici a rozbije se, p?ípadn? rozbije i hlavici. ta je vyrobena z plastické hmoty Epodur 3000 v ?erné barv? (není pravidlem). Tato hmota jeodolná proti nasáknutí vlhkosti. z rozd?lova?e vychází stín?ný kabel k elektronickému spína?i,vodi? je p?ipojen na svorku "G" - konektor 4,8mm, stín?ní - konektor 6,3mm na svorku - "31" ukost?ení.
Na jednom nálitku pro nasunutí kabelu na hlavici rozd?lova?e je vystouplá ryska. do tohoto nálitku se zasouvá zapalovací kabel 1.válce. Po?adí dalších válc? ve sm?ru hodinových ru?i?ek je 3, 4, 2. Polohování hlavice v??i t?lesu rozd?lova?e je zajišt?no p?e?nívajícím koncem držáku sponyzapadajícím do vybrání v hlavici rozd?lova?e.

Zapalovací cívka
Nesmí být zapojena do soupravy s kontaktním rozd?lova?em. Odpor primárního vinutí je 0,6ohmu p?i 12V a p?ibližn? 20A. Odpor sekundárníhovinutí je 5 kohm?. Hodnoty jsou pouze informativní. Cívku lze zkoušet pouze v sestav? bezkontaktního elektronického zapalování na zkušebním za?ízení odborné dílny.

Elektronický spína?
Do n?ho jsou vedeny impulsy z rozd?lova?e. ?ídí velikost proudu do zapalovací cívky (st?ední hodnota 0,8 až 2A, pulsní hodnota max. 7 až 9A) a ?ídí dobu pln?ní cívky v závislosti na napájecím nap?tí a otá?kách rozd?lova?e. Funguje do cca 8000 otá?ek motoru za minutu. Je vybaven koncovým tranzistorem BU 921 (nebo SU 111 z NDR) v Darlingtonovém zapojení. Klidový proud p?i zapnutí zapalování je max. 50mA. Za chodu je na svorce "1" zapalovací cívky nap?tí 300+-30V, které je životu nebezpe?né. Zásadn? se za chodu nedotýkáme žádné sou?ásti zapalování ani sví?ek, nebo vysokonap??ových kabel?. chceme-li vyzkoušet, zda zapalování funguje, upevníme konec vysokonap??ového kabeluvytaženého z hlavice rozd?lova?e tak, aby kovová koncovka byla asi 10mm od kovové sou?ásti motoru. nesaháme na kabela pomocník sepne spoušt?? motoru. Šlehá-li jiskra, je zapalování v po?ádku. Není-li tomu tak, zkusíme - za klidu motoru - o?istit spoje elektrické instalace a o?istit povrch cívky, rozd?lova?e i elektronického spína?e. O tuto ?istotu musíme dbát pr?b?žn? ! Pravý dolní šroub spína?e kost?í spína? ke karoserii. Tento spojmusí být elektricky dob?e vodivý. nefunguje-li zapalování ani po o?išt?ní a prohlídce neporušenosti všech kabel?, zkusíme ješt? odpojit od cívky kabel ze svorky ?.15, zapneme klí?kem ve spínací sk?í?ce zapalování a zkusíme zkouše?kou - proti ukost?ení - zda je na vodi?i nap?tí. Totéž opakujeme i se svourkou ?.15 odpojenou z elektronického spína?e. Je-li porucha v p?ívodech ?.15, m?žemep?ivést nouzov? proud p?ímo z plus pólu akumulátoru pomocným kabelem. je-li porucha ve vlastní zapalovací soustav?, je nutné v?z dopravit do zna?kové opravny. zapalovací cívka ani spína? nejsou opravitelné a rozd?lova? v "polních podmínkách" také ne. Zvláštní pozornost v?nujeme stín?nému "G" kabelu, aby nedošlo k jeho prod?ení, p?isk?ípnutí apod. Dostane-li se totiž vnit?ní vodi? do kontaktu se stín?ným, je impulsní generátor zkratován.
 

Pro informaci ?ísla výrobk? sady zapalování
- rozd?lova? 443 213 204 860
- cívka 443 212 215 820
- elektronika 443 213 221 020

Použito materiálu z knihy Jezdíme automobilem Škoda Favorit 136L, autor M.R.Cedrych.

Dopln?ní ke ?lánku Elektronické zapalování voz? Favorit (do r. 1993).
- Uvedené zapalování platí pro vozy vyrobené do 8/93 osazené karburátorem.
- Kontrola/se?ízení p?edstihu. Pro p?esné se?ízení p?edstihu je nutno kontrolovat p?edstih na dvou otá?kových hladinách:
a) 800-850 ot/min - p?edstih 5 st.
b) 4000 ot/min - p?edstih cca 30-40 st. s odpojenou podtlakovou regulací (jen orienta?n? - pro kontrolu funkce odst?edivé regulace)
c) 4000 ot/min - p?edstih 50-52 st. s p?ipojenou podtlakovou regulací
V p?ípad?, že je p?edstih p?i 4000 ot/min (na stojícím vozidle), mimo tuto toleranci je nutno na rozd?lova?i zm?nit p?edp?tí pružinky podtlakové regulace umíst?né v nálitku z boku rozd?lova?e pod šroubem (klí? 17).
Je-li p?edstih menší než 52 st., je nutno ubrat podložky, je-li v?tší je nutno p?idat odložky umíst?né zevnit? mezi šroubem a pružinkou, nebo vyndat velkou podložku pod šroubem.
Hodnoty podložek se ur?ují zkusmo v?tšinou sta?í 0,5 mm. V p?ípad?, že již jsou odebrány všechny podložky a hodnota p?edstihu je stále malá, je nutná oprava rozd?lova?e, eventuáln? jeho vým?na.

Sportmotor

Autor článku: Chipmen (Petr Vá?a)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz