![]() | Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Spínač ruční brzdy (pro vozy Š105-136, zástavba)
Rubrika: Elektrika
Publikovn: 16. nora 2000
Jak jste si jistě všimli u novějších přístrojových desek (vyrobených
od 87) je připravená kontrolka pro ruční brzdu. Vzhledem k tomu,
že jsem nerad když je ve vozidle cokoliv zbytečného začal jsem přemýšlet
nad způsobem jak tuto kontrolku využít.
Původní zapojení kontrolky počítá s uplusováním, to je třeba v zájmu
zjednodušení změnit, nastěstí je zem na desce neprůchozí a je možno tedy
plošný spoj k této kontrolce přeškrábnout aniž by to ovlivnilo jiné části
přístrojové desky. Ke kontrolce je nutno dovést nějaké plus, na přístrojovku
vede plus od pojistky č.2, které je k této operaci ideální. Samozřejmně,
že je nutné také zakoupit příslušnou patici a žárovičku.
Dalším krokem v konstrukci bylo nutné umístění spínače na ruční brzdu.
V tomto kroku jsem se poučil z konstrukce použité ve Favoritu, kde je použit
dveřní spínač s delší plastovou částí, který je umístěn na tunelu. Pro
vyvrtání děr je nutné odšroubovat páku ruční brzdy, což v sobě nese nutnost
manipulace s lanovody (mě se to netýká není nad kapalinovou ručku). Pak
je nutné vyvrtat díru 12mm pro spínač a 2,5mm pro šroub držící spínač.
Ještě než namontujete spínač je nutné natáhnout kabel od přístrojové desky
až ke spínači. Bohužel toto řešení není tak dokonalé jak by bylo třeba.
Spínač nestačí až na ruční brzdu a když už stačí tak se propadává dovnitř
profilu páky.
Na obrázku A je profil páky ruční brzdy, na obrázku B je kus tvrdé
gumy(technické, ne na mazání), který jsem použil pro to aby se spínač nepropadával
do profilu a abych zvýšil rozsah spínání. Na obrázku C je naznačeno proříznutí
tak aby bylo možné gumu nasadit na profil. Guma sama pevně drží a nespadává.
Uznávám že je to poněkud nekonvenční řešení, ale nezdálo se mi vhodné navařovat
nějaký kus plechu na páku ruční brzdy. Jinou možností prodloužení spínače
je našroubování šroubu do díry, která v něm je, ale to stále neřeší problém
zapadávání takto vyrobeného spínače do profilu páky.
Jinou cestou se ubíral můj kamarád, který spínač ruční brzdy umístil
na táhlo ruční brzdy. To je přístupné po odstranění plastového krytu na
středovém tunelu před zadní sedačkou. Táhlou provrtal a našrouboval do
něj šroub, který spíná spínač s prodlouženou páčkou, přidělaný na kusu
plíšku.
Odpověd na to zda má takováto úprava vůbec nějaký smysl nechávám na Vás.
Doplnění, náš čtenář p. Žilka vymyslel daleko jednodušší způsob montáže, cituji: "Použil jsem dveřní spínač a navrtal to ne podle Techwebu, ale mírně excentricky tak, aby k zapadávání do prolisu ruční brzdy nemohlo dojít. A hlavně jsem to vrtal na nosník, co drží zadní šrouby sedaček, je asi o půl cm výš a dveřní spínač bohatě stačí."
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz